Slipp kadmium – Laga babygröten själv

Larmet går om att färdiglagad gröt och modersmjölksersättningar innehåller för mycket mangan, arsenik och kadmium. Jätteallvarligt förstås, även om Livsmedelsverket lugnar och säger att faran inte är akut.

Läs mer här: Dn eller på Sydsvenskan

Amning är förstås alltid bäst och även man inte kan amma helt är det alltid bra att komplettra med amning så mycket som möjligt. Man ska aboslut inte göra egen modersmjölksersättning!  

Det finns en myt att det är lätt att amma. Så är det förstås inte för de flesta av oss. Själv kämpade jag dagligen i 2 månader, kändes det som, innan jag fick det att funka med barn ett. Med barn två och tre gick det desto lättare. När man väl får igång amningen, och det kan de allra flesta som vill, finns ingen ”matlagning” som är så bekväm och njutningsfull! Fortsätt att amma helt till 6 månader och delvis till över året är mitt råd.

Till den hemlagade gröten. Det finns ingen anledning att köpa färdig pulvergröt. Det är bättre att laga gröten själv. Färdiglagad gröt innehåller så gott som alltid mjölkpulver och mycket processade gryn, mjöl. Efter att barnet är 6 månader kan du laga ”min” gröt till ditt barn. För att järnberika gröten föreslår jag att du blandar den med någon matsked järnberikad fruktpuré från barnmatburk – Kolla bara att purén verkligen är järnberikad. På min tid använde jag aprikospuré som dessutom har naturligt ett högt järnvärde. Bästa komplementet till gröten är förstås en lite slurk bröstmjölk. Antingen ammar du efter portion med gröt eller så serverar du gröten med urpumpad mjölk.

Det här behövs till 1 babyportion gröt: 2 msk ekologiska havregryn (obs ej fiberberikade!), 4-5 msk vatten, 1 msk rivet ekoäpple (utan skal för de allra minst barnet), 1-2 msk järnberikad fruktpuré, 2 tsk rapsolja.

  • Gör så här: Mixa eller stöt havregryn fint – i början kan barnen ha svårt med konsistens på havregrynen.
  • Koka grynen i vatten några minuter tills de verkligen svällt. Mikron funkar om du rör om lite då och då och dessutom inte kör på allra högsta effekt. 
  • Blanda gröten med rårivet äpple, fruktpuré och rapsolja.
  • Kolla att gröten har lagom ättemperatur och ge barnet bara så mycket det vill ha.
  • Avsluta med amning. (Om den andre föräldren ger maten serveras bröstmjölken i tallriken.)  

Tips 1: Mixa gärna en lite större sats havregryn åtgången och förvara i glasburk. Däremot är det inte bra att laga själva gröten i förväg.

Tips 2: Det rårivna äpplet är inte nödvändigt men gör gröten godare. När barnet blir äldre kan du grovriva äpplet med skal. Då är det också dags att koka hela havregryn.

Tips 3: Spola ur kall vattenkranen rejält varje morgon innan du använder vatten till ditt barn. Gamla ledningar (som vi ofta har i Sverige) kan ge rost, koppar och andra föroreningar till vatten som stått länge i dem. 

Mangan används som berikning men finns också naturligt i bl.a. spannmål. Havregryn tillhör de spannmål som innehåller mest mangan. Det är i modersmjölksersättningar som de höga halten mangan kan vara farligt eftersom den äts flera gånger om dygnet.

Kadmium i produkterna ovan är troligtvis resultat av miljöförstöring. Kadmium kommer från sopförbränning, biltrafik, konstgödsel, rötslam…Framförallt sura jordar är utsatta. Kadmium lagras upp i kroppen och skadar njurarna vid lång tillförsel. Dessutom misstänks kadmium bidra till benskörhet. Tas upp istället för kalcium.

Arsenik kan komma av att grödan bevattnas av arsenikrikt vatten. Ett stort problem i stora delar av Asien. Stora doser akut giftiga  medan låga under en längre tid ökar cancerrisken.

Etiketter: , , , , ,

5 svar to “Slipp kadmium – Laga babygröten själv”

  1. Viktoria Says:

    Tack för detta recept! Våra tvillingar som idag är 8,5 månad får denna gröt en gång per dag och industrigröt en gång per dag sedan 6 mån ålder. När de blev 8 mån tog vi 50/50 av mixade och hela havregryn några gånger, och nu kan alla i familjen äta samma gröt till frukost, då vi andra står ut med att den är osaltad. Mycket praktiskt! Dessutom känns det extra bra att kunna ge dem ekologisk gröt utan att det kostar så mycket. Plus att det är skönt att slippa släpa hem ”specialprodukter” från affären.

    Måste säga att det känns svårt att avstå helt från industrigröten eftersom den rekommenderas så starkt av livsmedelsverket och BVC. Att hälften av gröten de får är hemmagjord har känts som en bra ”mellanväg” för oss, men kanske vi skulle våga avstå helt?!

    Tack för en intressant blogg som jag läser ofta men sällan kommenterar!

  2. lottabrinck Says:

    Hallå
    Jag tycker du ska göra det som känns bäst.

    Själv resonerade jag så här: Industrigröten är bra framförallt för att den är järnberikad. Och om jag då använder järnberikad fruktpuré och då i första hand aprikospuré som även naturligt innnehåller mycket järn så gör jag vad SLV egentligen vill förmedla…dvs ger ett bra järntillskott.
    BVC s kunskaper om mat har jag inte riktigt lika stort förtroende för.

    Min aversion mot den färdiga gröten är också att den nästan alltid innehåller mjölkpulver och ett av mina barn hade allergi mot komjölksprotein. Även för andra barn under året ska man vara lite försiktig att servera stora mängder mjölk varje dag enligt SLV.

    För övrigt har man släpp en del på tidigare strikta rek. från verkets sida. Idag får man göra lite mer som man vill.

    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/#atta

    Mina två döttrar var ganska små medan sonen som kom mellan dem var större och knubbigare. Alla tre följde sin kurva…Så det gick ingen nöd på dem trots enbart hemkokt gröt, amning och ”hemlagad utan burkar middag”. Ja, jag använde majspuré men förövrigt var det mest hemlagat av ekonomiska skäl och för att jag ville att de skulle lära sig att äta vad vi andra tckte om…Burkar använde vi mest som utflyktsmat.

    Och eftersom jag har facit: de är vuxna nu. Är friska, lever och äter hälsosamt, är varken för smala eller tjocka…Kanske det allra viktigaste; de gillar god, näringsriktig och vällagad mat – tycker jag att jag kan rekommendera mitt sätt.

    Men som jag inledde med: Gör på ditt sätt och gör det som känns bra.

    Sedan vill jag bara tips om en ny hemsida som jag också arbetar med: http://www.mumsmuljomat.se . Inte så mycket barnmat ännu…dock

  3. Sandra Says:

    Fast att servera mjölk till gröten hämmar järnintaget pga kalciumet så mjölk bör inte serveras i samband med gröt till små barn som behöver järnet.

  4. Peter Lagerqvist Says:

    Slutsatsen om kadmium tror jag är förhastad… grundämnet finns naturligt i vår berggrund och spannmål tar upp den. Själv köper jag mycket ekologiskt, men jag tror inte att det påverkar just halten av kadmium så värst mycket (ok, det kan finnas i konstgödsel, men tas som sagt upp ur mineraljorden av säden). Undersökningar har som sagt gjorts på färdig gröt och där vet vi hur mycket kadmium som fanns. Men har ni tittat på de havregryn som säljs i butikerna?
    /Peter L

Lämna en kommentar