Aioli och Vinho Verde till röding

Vi kunde inte hålla oss från rödingen H. och jag. Och eftersom det är lördag knäckte vi en direktimporterad Vinho Verde till – en Alvarinho dvs. en Vino Verde som inte är kolsyrad efteråt utan bara innehåller naturliga bubblor. Små fina kolsyrebubblor som bildas då sockret jäses till alkohol. Mycket god är denna Morgadio da Torre.

Rödingen har sällskap med krossad potatis förstås, smaksatt med såväl viltlök, olivolja som persilja och basilika, lättkokt savojkål och en hemrörd aioli med en aning saffran och chilipeppar. Jag stöter 2 vitlöksklyftor, en nypa chilipeppar, en doft saffran med en knappt tesked salt i min spanska mortel. Blandar i en äggula och späder sedan droppvis  med neutral rapsolja (ca. 0,75 dl)  och några matskedar god olivolja. Gör sällan med mer olja eftersom man oftast nöjer sig med några matskedar. Idag har jag dessutom spetsat aiolin med både pressad citron och rivet citronskal. Efter fisken rundar vi av med tomatsallad – sommarens gröna tomater mognar fortfarande och färgas röda där de hänger i köksfönstret.

Rödingen var säkert odlad. Och det har jag inget dåligt samvete för efter att i somras läst en artikel i DN där man beskrev hur odlingen av röding i näringsfattiga norrländska sjöar har inneburit att det övriga fiskbeståndet ökat. All fiskodling läcker näring till vattnet men om sjön är näringsfattig kan det innebära att det naturliga fiskbeståndet får en chans att överleva nu när deras miljö inte längre lider brist på näring…

Etiketter: , , , , , , ,

Lämna en kommentar