Stekt salt sill med löksås

Gillar svensk husmanskost av det enklare slaget men blir allt som oftast mycket besviken när jag beställer det på restaurang. Stekt salt sill är en rätt jag aldrig, nästan, fått riktigt riktigt bra på andra ställen än i mitt eget kök… Låter det skrytsamt? Ja, kanske, men just salt sill är något mycket personligt. Och min variant är nog en norrländsk från mindre bemedlade hushåll.

Så här tillreder jag min: Allra bäst blir den förstås om man blötlägger hel salt sill. Salta filéer som kräver blötläggning är också helt okej. Till nöds går även urvattnade filéer att använda men kolla ingredienslistan så den inte innehåller ättika eller E-nummer.  Däremot funkar inte 5 minuterssillen.

Först skalar jag ungefär 2 lökar per portion. Skivar dem, inte supertunt men ganska fint. Fräser lätt i stekpanna. Löken ska inte ta färg (då blir den alltför hårdsmält) utan när den mjuknat och börjar bli genomskinlig skvätter jag över en god soja och en aning vatten. Kokar löken mjuk och häller därefter över en generös skvätt grädde och ungefär dubbla mängden mjölk. Koka upp och ställ åt sidan.

Dags för sillen. Vänd filéer direkt i grovt rågmjöl (obs mycket viktigt att det är just grovt rågmjöl). Stek filéerna gyllenbruna i smör och het stekpanna. Beräkna ungefär 1 ½ filé per portion.

Häll löksåsen över de färdigstekta filéerna. Låt såsen få ett uppkok. Nu reder sillens panering såsen så den blir lagom tjock, eller rättare lagom tunn!

Ät med riktigt god kokt potatis – och det går åt massor av potatis. Och tro inte på potatisbelackarna när de hävdar att potatis innehåller massor av kolhydrater. En stor portion potatis på 200 g ger 30 g kolhydrater medan en ”italiensk”  portion dvs 100 g pasta ger 72 g kolhydrater! Stoppa hetsjakten på potatis!

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

