Små nätta mål från Findus och WeightWatchers

Har på senare tid provsmakat lättare luncher i form av fryst färdigmat. Är nog inte rätt person att bedömma dessa; men vem är det egentligen för min invändning är att de är på tok för små!

Jag gillar och äter lite då och då frysta enportionsrätter till lunch  från butiken på hörnet. Enkelt med en hel färdig måltid bara att värma i mikron.

Men nu när Findus fyra nya rätter under namnet ”Dagens lilla” – Pasta-, couscous-, matvete- och risionisallad innehåller enbart 318 till 450 kcal är den tanken förfelad.  Än ”värre” är faktikst WeightWatchers där lax- och kycklingrissotton bara ger mellan 263 till 287 kcal.

För att bli mätt behövs minst 500 kcal till lunch för den kvinna som är stillasittande! På den energinivån går man dessutom ner i vikt! (Vilket jag gärna gör). För att de ovanstående (med ett undantag) ska bli en tillräckligt energirik måltid räcker det alltså inte med att lägga till ett äpple (50 kcal). Måste man bulla upp med er tillbehör är det inte längre enkelt och praktiskt. Dessutom blev jag lite sur när jag värmt maten och såg att salladen/risotton bara fyllde halva förpackningen!

Vill inte sticka under stolen med att smaken på samtliga är riktigt bra. Favoriter och godast är Findus risonisallad med kravmärkta räkor, broccoli, gul paprika, ärter, rödlök med dillcreme, capris 24:90, samt WW.s Kyckling- och svamprisotto, capris 29:90.

Annonser

Etiketter: , , , , ,

2 svar to “Små nätta mål från Findus och WeightWatchers”

  1. Elina Says:

    Är det inte det som är meningen att de skall vara ”för små” ? 😉

  2. Ted Says:

    ”För att bli mätt behövs minst 500 kcal till lunch för den kvinna som är stillasittande! På den energinivån går man dessutom ner i vikt!”

    Detta påstående är helt och hållet felaktigt. För det första så är inte alla personer lika och det går då heller inte att generalisera och säga att en energimängd på 500 kcal är gränsen för att bli mätt. Människor har olika kroppssammansättningar, väger olika, ämnesomsättningen skiljer sig och ens matvanor är inte identiska.

    Att du sedan säger att man går ner i vikt om ens lunch ligger på 500 kcal bekräftar för mig att du inte har någon aning om vad du pratar om. Du går ner i vikt om du ligger på ett energiunderskott, du går upp i vikt om du ligger på ett energiöverskott. Hurvida lunchen ligger på 0kcal, 500kcal, eller 1500kcal är oväsentligt så länge man inte tittar på dagens hela kost. Är din basalomsättning 1500 kcal och du endast äter 1000 kcal på en dag, så spelar det ingen som helst roll om du åt dessa 1000 kcal i en måltid eller uppdelad på 8 stycken måltider, det spelar heller ingen roll om energin kommer från lösviktsgodis eller avocado och kyckling, viktnedgången kommer att vara den samma. (finns andra fördelar med att välja ena energikälla före den andra)

    Annars så gillar jag många av dina recept.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: