Pizzasallad – en svensk uppfinning?

Till den fina vedugnseldadepizzan får vi traditionell pizzasallad – hur traditionell kan man undra? Finns den slakade vitkålen med syrlig vinäger och svartpeppar någon annanstans i världen? Salladen som ofta är förfärligt tråkig men andra gånger är förvånadsvårt njutningsbar. Inte serveras den väl i Italien till pizza?

Undrar varifrån den kommer vår pizzasallad? När pizzan dök upp i Sverige var det klassika tillbehören till  köttbullar brunsås, kokt potatis och lingonsylt och inte som idag makaroner och ketchup…I skolbespisningen åt vi blodpudding med strimlad vitkål blandat med lingonsylt (inte kul). Förövrigt användes vitkål till att omsluta köttfärs i kåldolmar eller täcka en kålpudding.

Så vem  skapade pizzasalladen? Misstänker att pizzasalladen är ett inlån från Balkan. Något som pizzabagarna från Balkan tog med sig. Är det någon som vet dess ursprung? Vad är historien bakom pizzasalladen?

Etiketter: , , , ,

5 svar to “Pizzasallad – en svensk uppfinning?”

  1. Sanna Says:

    För några år sedan gick det en serie på SVT med Fredrik Lindström som handlade om Sverige och svenskar. Där minns jag att det berättades om en av de första pizzabagarna i Stockholm, det var han som uppfann pizzasalladen. Egentligen ville han göra tomatsallad som i Italien, men han upptäckte att vitkål var mycket billigare. Så sa de i det programmet i alla fall.🙂 Fin blogg, nu ska jag läsa vidare!🙂

  2. lottabrinck Says:

    Tack för upplysningen…Trodde jag sett alla avsnitt av Lindströms serie men troligtvis inte…

    Okey det förklarar ursprunget men känns trots allt långt från tomatsallad. Men för mig som gillar klimatsnål och miljövänliga alternativ är det ett förnuftigt val.

  3. CrimsonAnna Says:

    Jag inser att jag är i majoritet-jag gillade vitkål/lingonsyltsblandningen till blodpuddingen.

  4. Ika Says:

    I min hemstad Vasa har det dykt upp en annan självklar kompanjon till pizzan på pizzeriornas salladsbord: dillmakaroner. Vanliga kokta makaroner som smaksatts med olja och kryddor, främst bland dem dill. Vissa tycker att det är gräsligt, men nu när jag inte längre är Vasabo kan jag sakna det lite. vissa av pizzeriorna fick till dem riktigt bra, sådär så att man kände att de smakade mycket bättre än vad namnet antyder.

  5. lottabrinck Says:

    Hallå igen
    – Vilket häftigt med matmöte: Makaroner och dill!
    Låter lite turkiskt tycker jag. Inte bara nordbor älskar dill. Har förstått att turkar också är mycket förtjusta i dill.

    Apropå pizzasalladen läser jag i Metro om schlagerveteranerna: ”Andra generationen” med rötter i forna Jugoslavien som när de dukar upp till tradtionell mat och mys i Melodifestivals tider just bjuder på citat: vitkålssallad med matolja, salt och vinäger typ pizzasallad slut på citat…Det utlovas dessutom att pizzasalladen passar perfekt till Slivovitza (inhemskt vodka).

    Så några rötter i Balkan har trots allt pizzasalladen. Eller vad tror ni?

Kommentera

