Röd böngryta med fetaost

En röd gryta efter en lång rad röda dagar. En favorit trots att den inte kan tyckas så speciell men det är den salta fårosten som är pricken över i:et. Hoppa inte över den och byt inte mot någon salladsost = fusk feta.

Är du däremot vegan byter du förstås mot en god tofu och spetsar gärna med rostade sesamfrön.

Skulle gärna byta de röda bönorna mot svenskodlade bruna bönor. Men jag har inte hittat några ekologiska och då väljer jag hellre importerade kravmärkta. Och jag kostar på mig att spetsa grytan med importerad ekologisk paprika från Spanien. Mer om närodlat kontra ekologiskt, svenskt och frilansodlat kan du läsa nedan…

 Det här behövs till 4 portioner: 6 dl kokta röda bönor ( 2 dl okokta), 1 vitlöksklyfta, 2 rödlökar, 1 röd paprika, 1 stor morot, 2 msk oliv- eller rapsolja, 1 krm chili flakes, 400-500 g hela konserverade tomater, grönsaksbuljong i puck eller tärning (utan glutamat), basilika, timjan eller rosmarin, fetaost, frilansodlad persilja…

  • Gör så här: Skala och finhacka vitlöken och rödlöken. Skölj och strimla paprikan fint. Skala och slanta moroten tunt.
  • Hetta upp oljan i en stekgryta, gärna gjutjärnsgryta, strö över chili flakesen. Tillsätt grönsakerna och fräs lätt några minuter.
  • Lägg i bönorna, spadet från de hela tomaterna, buljong samt vatten. Låt sjuda under lock tills morotsslantarna är mjuka. Vänd ner de hela tomaterna. Smaka av med örtkryddor. Det behövs knappast mer salt om fetaost används.
  • Smula över lite fetaost- servera resten vid sidan om- och hackad persilja. Bjud på pasta eller brytbröd till.
  • Avsluta med äpple för att få en perfekt måltid smak- och näringsmässigt.

För fler fina festliga och vardliga rätter med bönor, linser och ärter kolla här på Mums Miljömat.

Etiketter: , , ,

6 svar to “Röd böngryta med fetaost”

  1. CrimsonAnna Says:

    Detta är en riktig höjdargryta. har lagat den själv många gånger:)

  2. lottabrinck Says:

    Tack för de orden. Förmodar att du gjort den efter min bok ”Det vegetariska köket” …
    Den är verkligen en kanongryta som jag använder i många sammanhang och som finns på mums miljömat – En ny mat-, hälsa- och miljösajt som jag är med om att bygga upp. Mums är långt ifrån klar men titta gärna på den:
    http://www.mumsmiljomat.se
    Gott Nytt år.

  3. Anja Says:

    Ja det här är verkligen en toppengryta. Alla jag bjuder den på blir alltid så glatt överraskade – och kan inte förstå att det inte är fler ingredienser/kryddor i. Men jag använder alltid harissa, tycker det blir bäst. Mums! Nu blev jag sugen. Måste ju vara superjärnvärde på den här också.

  4. lottabrinck Says:

    Harissa, bra tips!

    Angående järnvärde; det ligger i topp. Närmare bestämt en portion med pasta och äpple eller annan färsk frukt, som efterrätt, ger nästan 5 mg dvs. 1/3 av rekommenderat dagligt intag för kvinnor.

    Kolla här hur nyttig den är: http://www.mumsmiljomat.se/html/sokRecept.aspx?id=1&Gn=1&U=4&Recept=144114

  5. Lena Says:

    Var sjutton hittar du frilandsodlad persilja? Grytan låter toppen och ska lagas men jag må väl ta bladpersiljan Willys säljer på lösvikt.

    God fortsättning förresten!

  6. lottabrinck Says:

    Hallå. Jag har fått info om att persilja, i allafall bredbladig i lös vikt brukar vara frilansodlad. Visserligen inte från Sverige men från Medelhavet.
    Transporterna är mindre energikrävande än växthusodling, i uppvärmda växthus. Flygtransport från Kanarieöarna kärver mindre energi än uppvärmda svenska växthus på vintern.
    Förespråkarna för svenskodlat i växthus säger då att minst 60 % är bioenergi. Bra, men ska den energi användas till svenska växthus? Finns det inte bättre användning? Jag vill heller ha färre kärnkraftverk än svenska tomater.
    Däremot vill jag ha flers svenska tomater på sommaren förutom allt annat grönt som borde kunna odlas i Sverige.

Kommentera

