Coop; jag blir så arg och besviken

Menar ni verkligen något med ert ansvar för miljön: att förmedla ekologiska varor till rimligt pris och motverka matsvinnet?  Eller är bara Coop Kista ett dåligt undantag.

Låt mig förklara min klagan. Handlar för veckan som kommer. På filhyllan har 50 % av Änglamarksfilen ”Bäst före datum” igår. På frågan varför man inte sänker priset någon dag i förväg svarar personalen:

”Vi vill inte ha röda lappar i mjölkdisken” . Nähä, men att slänga bra mat är okey. 

Går vidare till kaffehyllan och sträcker utan handen mot ett paket Café Organico – kaffet som vi handlat i säkert 25 år och som var ett av de första ekologiska och fair trade märkta kaffesorterna i handeln. Ryggar tillbaka för priset. Inte för att det dyrare än vanligt kaffe men att det kostar 10 kronor mer per paket än exakt samma kaffe på Coop Forum. Trodde att Fair Trade betydde: Schysst betalning till bönderna och inte en möjlighet att utnyttja kundernas goda vilja.

Jag skulle kunna räkna upp massor av gånger då det inte funnits ekologisk potatis, bananer eller annan frukt trots att man skriker ut med jättelika bokstäver i skyltfönstret att man är:  Bäst på Ekologiskt.  

Och varför skryter man med fiskdisk när man varken har plats eller tillåtelse att rensa fisken man säljer? Hur många ställer sig att ta ur, fjälla och filea en svensk insjöabborre en vanlig fredag i november. Verkligen inte lätt att välja miljö- och klimatsmart. Hur många väljer inte istället spättafiléer.

Jag har klagat massor av gånger över Coop Kista och aldrig fått någon respons från något håll. Är det ingen som bryr sig om en vanlig trogen konsument? Jag svär ständigt över hur Coop hur slaktat en bra butik och fått en jourbutik som ungdomarna döpt till ”Seven eleven” efter som det mest finns chips och läsk. Så långt vill jag inte riktig gå men det bristfälliga sortimentet har tvingat oss att ta ut bilen och handla i köpcentrum någon mil bort istället för att ta cykeln till närmsta butik. Förresten är det inte riktigt tänkt att man ska handla mycket på Coop Kista. Glöm veckohandling. Det finns inte alltid manuel kassa och i självbekäningskassorna kan man handla högst 2 kassar… 

Vad jag själv handlade just idag? Bland annat ekologisk entrecote med bäst före datum idag. Lagom stora skivor, härligt marmorerad och med röd lapp. Samtidigt som jag undrar: Var finns den gamla hederliga koopertiva rörelsen vars uppgift var att gynna konsumenterna.

Etiketter: , , , , , ,

Ett svar to “Coop; jag blir så arg och besviken”

  1. Andranik Vardanian Says:

    Hej Lotta,

    Tack för dina synpunkter om Coop Konsum i Kista. Om du är intresserad skulle jag gärna vilja komma i kontakt med dig. Vi har tittat på de områden som du tar upp och jag skulle vilja förklara och diskutera dem med dig. Det är du som kund som kan hjälpa oss att bli ännu bättre.

    Du når mig på mitt direktnummer 08-594 610 82 eller på kista.bc@coop.se

    Hälsningar
    Andranik Vardanian
    Butikschef Coop Konsum Kista

Kommentera

