Spara dillfröna

Vad är det för fel med dillfrön? Många gånger är ; nu svär jag i kyrkan,  torra kryddor bättre tycker jag. Torkade oregano smakar mycket mer än färsk. Även torra dillfrön har sina fördelar framför färsk eller kanske framförallt fryst dill. Visst är det väl så att den färska dillen man klipper ner direkt från trädgårdslandet är suverän i smak, friskhet och grönska. Men därefter kommer torkade dillfrön tycker jag. Om inte annat är de mycket lätta att lagra på ett klimatsnålt vis. Mörk burk räcker.

Så till min glädje upptäcker jag ett par stora vajjande dillkronor som gått i frö på radhustomten. Några rejäla matskedar skördade jag  men mer kommer… Härligt att kunna ta tillvara något som kan synas som ett misslyckande.

Mumsigt i vinterns fisksoppor, skaldjursrätter och grönsaksgrytor. Ska också pröva dem som smaksättning i hemgjord avrunnen yoghurt till olika stekta fiskar.

Etiketter: , , ,

Kommentera

