Fixa vardagsmaten – miniplanera

Så länge våra tre barn bodde och åt hemma hade vi veckomatsedel – Vet att det låter superpräktigt, men vi upplevde matsedeln som den räddingsplanka den verkligen var i vår mycket hektiska  vardag. Matsedeln gjorde att vi hann med annat än att bara handla och laga mat…Livet är ju inte bara mat och matlagning.

Matsedeln var verkligen mycket enkel och uppbyggd enligt följande:

  • Måndag; vegetariskt
  • Tisdag: soppa eller rester från helgen
  • Onsdag: fisk
  • Torsdag: pasta
  • Fredag: fredagsmysmat; hemlagad pizza, tacos osv.
  • Lördag och söndag bestod av festmat av råvaror som var till bra pris och kvalitet när jag handlade på lördagens morgon.

Vi handlade i stort sett allt i samma butik – kompletteringshandlade en gång i veckan. Vi hade låt säga 4 olika soppor, 4 olika vegetariska rätter, 4 olika fiskrätter osv. Låter det trist? Men jag tror faktikst att vi åt betydligt mer varierat än många andra familjer. Vad jag vet är att variationen var tillräcklig, såväl ur smak- som näringssynpunkt.

  • Hur startar man då? Börja bara: Skissa upp schemat
  • fyll på era favoriter
  • hämta inspiration från ”din” favoritbutiks veckoblad; det är inte fel att äta lax just den vecka som laxfilén är till extra pris eller plocka på sig krossade tomater när tre kostar lika mycket som tv.
  • Välj enkla rätter, gärna med få ingredienser till vardagsmaten. ( felet med färdiga matkassar är ju att recepten är för komplicerade och rätterna är ständigt är nya).  
  • Spara de första veckornas matsedlar för att kolla av vad som funkade. Men också för inspiration, man glömmer fort. 
  • Tänk på att en rätt som du lagat tidigare alltid går snabbare att tilllaga än en ny…Barn brukar också gilla maten bättre andra gången.
  • Tycker du det känns för häftigt med skriven veckomatsedel; behåll de speciella matdagarna och handla för två-tre dagar åtgången. 
  • Variera barn- med vuxenfavoriter. Ena veckan kanske spagetti med köttfärssås och andra pasta med sås av konserverade musslor, gröna ärtor och citron. Undvik speciell barnmatlagning. Barn dör inte av peta i maten och inte tycka om någ0n gång ibland. Inte vuxna heller…  
  • Sätt upp matsedeln på kylskåpet; så att den som kommer hem först vet vad han ska laga. Matsedel  befrämjar jämlikheten i köket. Snart kan barnen laga en vardagsmiddag.

Hos oss funkade detta upplägg; Vi har fått tre matälskade barn, vi tillbringande mer tid i köket än i butiken, vi åt skapligt billigt.  Men framförallt: Vi sparade massor av tid och åt tillräckligt varierat och gott till ett minimum av gnäll och slit. 

Vad åt vi då en vanlig tisdag i september? Kanske en simpel spenatsoppa (gör den ganska tjock, spenatstinn, spetsa med lök och kanske pressad vitlök) med ägghalvor  och varma dubbla ost- och skinkmackor gräddade i våffeljärn.

Ps: Undrar du över vad vi åt till lördag- och söndag lunch? Havregrynsgröt, kokt ägg, mackor och morotstavar är helt okey…

Etiketter: , , , ,

4 svar to “Fixa vardagsmaten – miniplanera”

  1. jossan Says:

    Tack för dina tips! Jag kommer att använda mig av strukturen och idéerna för att göra det enkelt.
    Som du säger tror jag också att planering är A och O. Samt att inte göra misstaget att lägga ambitionen alltför högt. För då blir det oftas ingenting har jag märkt- allför ofta blodpudding och falukorv när man inte ”når” upp till den tänkta ribban. (vilket är helt ok men inte varje vecka kanske…) / Jossan på DA

  2. Ika Says:

    Har du någon gång ideat fram en mall för veckomatsedel utgående från ett hushåll där man äter lakto-ovo-vegetariskt hela tiden? Skulle vara nyfiken på hur den i så fall ser ut.

    Läste Jossans kommentar också och började fundera över vad motsvarigheten till falukorv och blodpudding är i min vardagsmatlagning – det här eftersom jag väljer bort kött om det inte är vilt eller ekologiskt, och eftersom vi inte har exakta motsvarigheter till de råvarorna här i Finland. (I synnerhet blodpudding är något som inte alls existerar.)
    Ekologisk ärtsoppa på burk brukar vara min räddning när jag inte orkar och hinner engagera mig i matlagning. finns det en gnutta mer tid och engagemang kokar jag färskpasta med ostfyllning i en kastrull och en dryg deciliter linser i en annan. Sedan kryddar jag linserna, häller dem över pastan och garnerar med fetaost, oliver och tomatbitar, om sånt finns hemma. Är det kväll när matinspirationen tryter blir det ofta varma smörgåsar i ugn, bröd finns ju alltid i frysen…

  3. lottabrinck Says:

    Räddningsplankor måste man ha; Oavsett om det är vegetariska eller inte. Och visst är det väl så Jossan att det är lätt att bli för överambitiös.

    Även vi gillar färdigkokt ärtsoppa. Änglamarks ekologiska och vegetariska i slang är jättegod och mycket prisvärd. Ärtssoppa kan man servera till barn tycker jag…Koka en tomatsås med röda linser och servera med pasta är annan bra snabbmat. Dessutom hävdar jag med bestämhet att hemlagat potatismos med en korv av bra kvalitet eller fskpinnar är tillräckligt bra vardagsmat. Inte jämt med lite då och då.

    Våra barn började laga en vardagsmiddag i veckan när de gick i sjätteklass. Och visst blev det mycket korv stroganoff, spagetti och köttfärssås, hemlagad pannbiff men också potatissoppa (spetsa dem med gröna ärter så mättar de bättre), tomat- och vinbönssoppa med pasta och O. blev en verklig fena på att steka pannkaka.

    När det gäller ovo-lakto- vegetarisk veckomatsedl kan ma väl ta min förslag ovan som det är. Byta ut fisken då mot en rätt som smakar bra med potatis typ olika grönsaksgratänger, grönsaks- och svampstuvningar och fira de vegetariska dagen med gröna grytor.

    De måltider när man inte äter fisk eller ägg menar jag att man som icke köttätera alltid ska komplettera med baljväxter typ (torkade) bönor, linser och ärter. Baljväxterna behövs för mättnad, protein och olika mineraler. Enbart ost/mjölk är inte en tillräcklig ersättning för en ickeköttätare. Äter man däremot kött någorlunda flitigt är okey att enbart äta råkost och keso.

    Vet inte om detta är något svar. Vill passa på att tala om att det kommer en sajt som bl.a. har veckomatsedelar som just drar ner på köttet och undviker allt kött som inte är ekologiskt eller vilt.

  4. Småkockarna Says:

    Vilket bra tips! Ja, det kan lätt bli så att man istället köper färdig mat eller halvfabrikat om man inte planerar på ett bra sätt. Då får man in även sämre vanor in i hemmet som barnen enkelt tar efter. Jag har därför startat Småkockarna, en matlagningsskola för barn, där vårt mål är att lära barn laga enkel mat själva och förmedla goda vanor redan i en tidig ålder. Läs gärna mer om vad vi skrivit om mat och barn: http://smakockarna.se/2014/goda-vanor/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: