Närhandlat viktigast inte närodlat?

Läser en intressant undersökning från Lantmännen om att 8 av 10 tar bilen för handla mat! Oavsett om man handlar mycket eller litet! En gammal sanning säger att transporten mellan butik och hemmet är den del av mattransporterna som väger tyngst; Mycket bil för få kilon. Visst ska man äta närodlat men även flygtransporterna, soptransporterna, transporterna mellan industri och butik kräver enskilt mindre energi än hemtransporterna av maten.

Detta borde vi kunna  åtgärda enkelt tycker man. Visst ta cykeln eller apostlahästarna. Sluta storhandla från stormarknader – det har vissat sig att storhandlare slänger mer än andra – och kräv cykelbanor.

Problemet är att de riktigt billiga butikerna ligger utanför centrum och kräver bil för att man ska kunna utnyttja dem. Samtidigt blir de riktigt stora handelsplatserna i utkanten av orterna allt fler.  Tro inte att våra samhällsplanerare och politiker försöker stoppa detta. I våra grannländer Norge och Danmark däremot är det mycket svårare att få etablera stora mathallar som kräver bil…

När vi var fem i hushållet storhandlade jag per cykel en gång i veckan och det var verkligen ingen uppoffring, inget hjältedåd utan bara praktiskt. Kanske lite dyrare men att lasta 5-6 kassar på en cykel som man kan dra hem är tidseffektivt och ger inga utsläpp. Sedan kompletteringshandlade vi mjölk och frukt en gång i veckan. Med andra ord la vi betydligt längre tid i köket än i butiken och hade tid att laga mat från grunden. Så de extra utgifterna för de något dyrare råvarorna sparade vi in på att handla mindre bearbetat. Numera har man byggt om och förändrat ”min” konsumbutik i Kista Centrum och gjort den omöjlig att veckohandla i.

Så vad göra? Kräv billigare butiker där människor bor. Förbjud nya/ lägg ner shoppingcentrum som kräver bil. Vem tjänar egentligen på dem? Inte miljön och inte konsumenterna. Och har någon räknat ut hur mycket energi dessa köplador kräver?

Men vi har eget ansvar också. Varför inte göra veckohandlingslista men handla bara en liten bärbar del i taget?

Etiketter: , , , , ,

3 svar to “Närhandlat viktigast inte närodlat?”

  1. CrimsonAnna Says:

    Själv cyklar jag inte men jag åker kollektivt och tar en dramaten. Jag tycker att kollektivtrafik och gångbanor (inte bara cyklar) borde vägas in när köpcentrum byggs. Tänk på det, kommuner.

  2. Ika Says:

    I min hemstad har vi ett hyfsat nytt shoppingcentrum av den där typen som finns lite utanför centrum utspritt över ett stort område.
    Det irriterande med det här området är för det första att det inte finns någon fungerande kollektivtrafik till området. Nu är det inte mer än 3-4 kilometer från min lägenhet i centrum, så det är ingen omöjlighet alls att cykla dit. problemet är att man då ställs inför irritationsmoment nummer två – shoppingområdet är nämligen planerat och byggt för bilister. Cyklister och fotgängare kan på sin höjd smidigt ta sig genom området, men ska man sedan ta sig från en affär till en annan utan är det krångligt och man känner sig som om man skulle vara väldigt mycket i vägen (och i förlängningen rätt oönskad).

    Vansinne, tycker jag, att man får bygga ett sånt här område utan att planera in smidig sätt att röra sig utan bil.

  3. lottabrinck Says:

    Vi åker utomlands och charmas av härliga matmarknader, drömmer om att gå till torget med en korg och hyllar Sydeuropas fanastiska mat…

    Jag förstår inte att vi accepterar dessa köplador som luktar mer skurmedel än mat, i alla fall när man passerat bake off disken. Där strumpor och deodorant trängs med gorgonzolaost och lamm från Gotland i kundvagnen. Snacka om osexig handling.

    Inte underligt att bristen på respekt för maten är så låg i Sverige (och Finland) när tillgänglighet med bil är den viktigaste egenskapen hos en bra butik!

    Som cyklist och fotgängare känner jag mig diskriminerad. Vem lobbar för att köplador som kräver bil förbjuds? Ska de bli som på vissa platser i USA där det är 10 mil till närmaste storhandel?

    En folkopinion har fått igenom att McDonalds använder MSC märkt fisk i sina burgare och att en vanlig fiskdisk på Coop alltid har ett brett sortiment av MSC eller kravmärkt fisk. Förändring till det bättre är möjligt.

    Skulle inte Annie Lööf eller Åsa Romson, som båda vill vara bästa miljöalternativet i svensk politik; kunna ta nej till nya köpcenter som kräver bil som sitt viktigaste miljökrav? Är vår mark kring tätorterna så värdelös att den bara duger till butiksmark och parkeringsplatser?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: