Vårbruket är igång

Under helgen grävde jag trädgårdslandet vid Fäbodtjärn; Tog bort halmen som täckte, vände ner kogödsel och hästdito. Jorden var svart, glänsande och lätt att vända. Två stackars paddor skrämde jag nästan livet ur. Hoppas inte att mina grepfingrar rispade dem…Jag vill att de ska leva bland min potatisblast, salladsblad och bönstjälkar.

Så nu är pärerna och bondbönorna i jorden, likså sockerärterna. Även morötter, lök, majrovor, polkabetor, en rad ringblommor, några salladsorter ligger och gror under odlingsväven. Nu väntar jag bara på ett stilla varmt vårregn…

Är en passionerad trädgårdsodlare. Passionerad i bemärkelsen att jag älskar att ha fingrarna i jorden. Däremot är jag inget vidare skicklig. Trädgårsdrömmen går rejält back. Men bara för att få chansen att äta nyupptagen potatis någon månad om året kan jag lägga ner många timmar med grepe och åder. Skulle aldrig drömma om att köpa färsk potatis från Cypern i april och jag avstår även från svensk färskpotatis en bit in i juni; Den första dyra blöta och giftbemängda från skånska lerjordar kommer inte i kastrull hemma hos mig. Även om man inte dör av att äta den så är den dessutom ett arbetsmiljöproblem.

Jag väntar på den första ekologiska. Varför? För smakens skull förstås men också för fjärilarna och hela miljön. Jag vill se späda citronfjärilar, söta blåvingar och praktfulla makaon fjärilar dansa över gurkörten och kyndeln…

Ps. Ni vet väl att svensk konventionell potatis sprutas i snitt en gång i veckan under odlingssäsongen. Kan man kalla det världens renaste jordbruk? Är det vägen dit eller?

Etiketter: , , , ,

Kommentera

