Fel kombo ”stjäl” näring

Genom att kombinera maten på rätt så får du ut mesta näringen. Vissa kombinationen av olika råvaror försämrar upptaget!  Om detta skriver jag i Tara nr. 4

Bl.a. är svart te och juice en dålig kombination liksom att dricka kaffe på maten eller salta i kokvattnet till grönsakerna. Det hämmar upptaget av vitamin-C respektive järn . Medan saltet i kokvattnet, som man slänger bort,  löser ut nyttigt kalium blodtryckssänkande från grönsakerna.

Några dåliga kombo som inte kom med och som jag vill varna för är: 

1)     Grapefruktjuice + mediciner mot blodtryck, betablockare, waran, astmamedicin, vissa p-piller, Aidsmedicin. Påverkar effekten, förstärker och gör att medicinen bryts ner långsammare. Effekten gäller hela dagen

2)     Tranbärsjuice + waranpiller. Ökar blödningsrisken och därmed risken för hjärnblödning.

3)      Sesamfrö + vatten blir s.k. sesammjölk. Sesamfrö innehåller massor av kalcium men tyvärr också oxalsyra som hämmar upptaget av kalcium. Endast några få procent av sesamets kalcium kan tas upp.

Oxalsyra inte bara i sesam utan också i spenat hindrar upptaget av kalcium. Mest tillgängligt är kalcium från gröna bladgrönsaker som grönkål, broccoli och mörkgröna salladssorter. Även om kalcium från mjölk tas upp sämre spelar det inte så stor roll. Den superhöga kalciumhalten gör ändå mjölk till bästa källan. Dessutom underlättar Vitamin-D berikningen upptaget. Så gör så här: 

  • Välj antingen komjölk eller kalcium- och D-vitaminberikad soja- och havredryck.
  • Ät mycket gröna grönsaker och se till att du får rejält med Vitamin-D från maten och sommarhalvårets sol. Vitamin-D som mest i fisk, ägg och margariner. Även D-vitaminberikad lätt- och mellanmjölk ger en del.

 

Etiketter: , , , ,

4 svar to “Fel kombo ”stjäl” näring”

  1. CrimsonAnna Says:

    Mycket intressant. Jag har två frågor:

    1. Vad innehåller sesamfrön för nyttigheter förutom kalcium?

    2. Gäller grapefruktjuice effekten även på färsk grapefrukt?

  2. lottabrinck Says:

    Sesamfrön innehåller (välj i första oskalade) massor av fett och proteiner som alla frön. Dessutom bra fettkvalitet. Järn och zinkvärdet är högt men här kan upptaget försvåras av fytinsyra. Men det blir säkert ändå en nettoeffekt. Jag tycker man ska äta sesamfrön men inte grunda hela sitt kalciumintag på fröna.

    Vad gäller grapefrukt och dess påverkan på olika mediciner gäller den också färsk grapefrukt men det är alltid lättare att få i sig riktigt stora mängder om man dricker juice. Ett glas juice motsvarar säkert 2 hela grapefrukter!

  3. Johan Says:

    Har du någon fakta på hur salt i kokvattnet kan lösa ut kalium från grönsakerna? Jag har alltid fått höra tvärtom. Jonkoncentrationen är lägre i vattnet än i grönsakerna vilket gör att mineraler från grönsakerna urlakas för att utjämna koncentrationen. Saltar du vattnet så ökar jonkoncentrationen i vattnet och det urlakas rimligtvis mindre mineraler ur grönsakerna. Vad i detta är det som inte stämmer?

    Jag har inga konkreta källor, men ifrån många håll har jag hört att salt i kokvattnet får löst syre i vattnet att försvinna, vilket gör att grönsakerna behåller MER av sitt C-vitamin.

  4. lottabrinck Says:

    Låt mig komma med en snabb kommentar för att återkomma något senare med mer utförligt svar…

    När det gäller att salt i kokvattnet ”drar ut” kalium från grönsakerna handlar det om Kalium/Natrium balansen och inte om joner överlag. Kalium/Natrium pumpen reglerar ju vattennivåerna i blod och celler. Att natrium höjer blodtrycket genom att sänka kaliumnivåerna är vad jag har förstått samma fenomen.

    Att salt skulle förbättra Vitamin-C nivåerna har jag aldrig hört…Att Vitamin förstörs av kokning handlar både om syrepåverkan men också om att Vitamin-C är vattenlösligt.

    Men låt mig som sagt var återkomma med lite mer ”vetenskapliga” förklaringar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: