Hurra – har sluppit ur falska Hittaföretags nät

Nu är jag fri från falska Hittaföretag. De har dragit tillbaka sin faktura! Inget inkassobrev väntar. Och därmed erkänt, åtminstone indirekt, sitt bedrägliga förfarande. Tack Svensk Handel och Magnus Kroon för hjälpen

För en månaden sedan lurade en telefonförsäljare skjortan av mig. Hittaföretag.se ringde upp och försökte sälja en söktjänst på nätet. När jag avböjde och tyckte det lät alldeles för dyrt, hävdar de att jag redan har ett avtal som jag borde sagt upp för tre månader sedan…

Allt var lögn och förbannade dikt. Inget avtal fanns, företaget försökte påskina att det var det större Hitta.se – jag tror det- och ett par dagar senare dök en faktura på  5 000 upp. Jag försökte få tag på företaget – ringde 5 ggr på två veckor, mailar och när väl en chef ringer tillbaka hävdar de fortfarande att jag har ett avtal osv.

Desperat lägger jag ut mitt problem på bloggen och vips får jag en massa bra tips. Är totalt lurad. Jag inser att det är Hittaföretag.se som är boven, och inte Hitta.se. Skriver brev till dem, sänder tillbaka fakturorna med bestridande, polisanmäler och anmäler till Svensk handels varningslista. Läs där om du drabbas av fakturaskojare av något slag.

Som småföretagare omfattas man inte av konsumentköplagen – det är nästan fritt fram att lura dig och du kan inte få hjälp av konsumentvägledare eller KO. Här skulle alla politiska partier som älskar oss och säger att de stödjer småföretagare kunna göra en insats! Du måste ha en egen jurist till hjälp för att få rätt! Be din medlemsorganisation om hjälp, om du har en och om de kan ställa upp med juristhjälp.

Till slut: Så på dig. Be att få se ev. avtal som du inte vet något om. Misstro telefonförsäljare och var medveten om att de kan klippa och klistra i inspelade telefonsvar bäst de vill. Betala aldrig för att synas i kataloger och på nätet.

Och tro inte att det aldrig kan hända dig… Det har hänt frilansjournalister, bibliotek, bagarerier, ja alla godtrogna småföretagare, samhälliga instutitioner och organisationer som tror att alla andra är lika hederliga som de själva är.

Etiketter: , , , , ,

5 svar to “Hurra – har sluppit ur falska Hittaföretags nät”

  1. kicki Says:

    Hej,
    sitter här med exakt samma problem och bestrider fakturan men istället för hittaföretag.se så är det nu hittaföretagen.se som ringer och fakturerar för att man skall avsluta ett abonnemang som man aldrig startat.

    Skönt att höra att det går vägen för oss småföretagare!

    Något för kalla fakta att ta upp!

  2. lottabrinck Says:

    Hoppas att du har fått hjälp av min resa. Polisanmäl och bestrid, det är mitt stridsrop numera.

    Visst vore det väl något för Kalla fakta och dyl. program att ta upp. Jag försökte med Sydsvenskan och Svenska Dagbladets nät men ingen svarade!

    Men försök även du att övertala media att ta upp frågan. Jag ställer gärna upp som ”fall”.

    Lycka till med din kamp mot Hittaföretagen.

  3. Micke Says:

    Exakt samma företag och sits har vi hamnat i. Men polisanmälan, ett bestridande och mail till svensk handel ska väl hjälpa kan man tycka 🙂

    • lottabrinck Says:

      Man blir så f-rbannad!
      Lycka till.
      Varför kan inte myndigheterna ge oss småföretagare, utan stora resurser bakom oss, samma rättigheter som konsumenterna har! Varför skyddas inte vi av någon köplag?
      Gör något Maud Olofsson. Du som värnar om oss!!!

  4. Nu kanske Hittaföretagen får på nöten… « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] känns mina vedermödor med Hittaföretag som en halv seger. Bra rutet! Tänk att det ska behövas en halvtimme i Radio för att något ska […]

Kommentera

