Bra mat som inte är dyr

Så var namnet på Konsumentverkets kokbok som kom på 80-talet. En ganska förskräcklig bok. Inte för att maten alltid var så tokig utan för upplägget och presentationen var grå, doftlös, uppfodrande… Numera heter KoV:s matsatsning: ”Matkorgen” och inte heller denna är så rolig. Tänkt för den som lever på marginalen och utifrån den beräknas storleken på försörjningstödet (socialbidraget).

Denna matkorg fick sina fiskar varma av Louise Epstein i hennes första ”Epstein i P1”. För mycket kött, framförallt fläsk och för lite modern mat. Vill inte kommentera hennes kritik, som delvis bottnade i att hon själv tyckte att det gick åt för mycket matpengar i hennes hushåll med tre tonåringar.  Och att  KoVs matkorg inte var till någon hjälp. Vi har också varit en storätande familj om fem personer, så jag förstår delvis problemet. Så här i efterskott tror jag att vi åt ganska sparsamt.

  • Aldrig juice till vare sig till frukost eller någon annan gång. 
  • Aldrig mjölk till middagsmaten utan kranvatten. Mjölken hörde hemma som mellanmål och till frukost.
  • Mycket frukt i form av bananer, äpple, apelsin, mandariner, plommon från trädgården. Däremot ytterst sällan dyr frukt som sharon, mango, druvor…
  • Alltid antingen råa eller färska grönsaker till måltiderna.
  • Ytterst sällan efterrätt. Glass efter fisk och pannkaka efter soppa. Annars bara efterrät när det var fest.
  • Hembakt bröd och knäckebröd till frukost och mellanmål.
  • Leverpastej, ost, hemkokt marmelad till pålägg till frukost, mellanmål och någon gång korv, skinka. Ostmacka till soppa annars aldrig ost eller mjukt bröd till middagen.
  • Aldrig speciella mellanmålsprodukter som fruktyoghurt, risi frutti, Gorbys, pizzabitar.
  • Minst en vegetarisk middag i veckan. Gröt till lunch under helgen.
  • Stor skillnad på vardagsmaten och helgmaten. Jag skäms inte för att säga att vår familj ätit såväl fiskpinnar, raggmunk (utan fläsk) som blodpudding, broccoligratäng (utan skinka) och korv stroganoff till vardagsmiddag.
  • Mycket lite av hushållskassan gick till posten ”sådant man stoppar i munnen som inte är mat” dvs: läsk, chips, pommes, snacks, godis, konditoribitar, glass, grädde, dessertost…

Visst låter det präktigt! För präktigt? Men jag minns också många härliga helgmåltider men riktigt god mat och trevliga men enkla vardagsmiddagar.  Så här i efterskott vet jag att tre av tre barn blev matälskare. Och det var väl uppdraget?

Och tipset som håller är fortfarande:

  • Måndag – pasta
  • Tisdag – vegetariskt
  • Onsdag – fisk
  • Torsdag – soppa
  • Fredag – plock/fingermat typ bakad potatis med hackat ägg, gräddfil, skinka, grönsaker eller pitabröd med hemlagade hamburgare osv  
  • Lördag och söndag: festligt kött, köttfärs eller kyckling med hemlagade potatisklyftor, potatisgratäng. Efterrätt orkade ingen däremot krävdes alltid en förrättstallrik med grönsaker, lite oliver och kanske en skiva parmaskinka…   
  • Och det jag är riktigt stolt över idag är att våra barn lagade en vardagsmiddag var i veckan sedan 6.e klass

Det vi inte riktigt orkade med att laga var kåldolmar, kalops, strömmingslåda, fläsklägg med rotmos, sillpudding och andra klassiska svenska husmankosträtter. Det kan jag kanske tycka vara lite synd idag. Däremot blev det desto mer husmanskost från länderna kring medelhavet och på senare år från Asien.

Etiketter: , , , , ,

5 svar to “Bra mat som inte är dyr”

  1. Lena Says:

    Bra ”tänk” och präktighet gillas! Mina två barn har också blivit matälskare och duktiga vid spisen. Uppvuxna på husmanskost och filmjölk till frukost.

    Mitt mål är att sambons son ska gå samma väg. Han har en mamma som kör på färdigmat, pizza och hamburgare, 4 dagar i veckan. Inget av det hemlagat. Jag jobbar på hans matvanor den veckan han är hos oss och han är duktig på att ta till sig.

  2. CrimsonAnna Says:

    Nu har jag missat något? Inte är väl korv stroganoff något att skämmas för+ Jag älskade det som barn och det var med stor glädje jag hittade ditt vegetariska stroganoff-recept i ”Det vegetariska köket”. Jag vet inte riktigt vad det här att vardagsmat är tråkigt kommer ifrån. Hellre en vällagad stroganoff än en slarvigt gjord risotto säger jag.

    Mina grönsakshjältar i vardagen är vitkål och morötter.

  3. Lena Says:

    Jag håller med dig CrimsonAnna!
    Både fiskpinnar, raggmunk (utan fläsk) som blodpudding, broccoligratäng (utan skinka) och korv stroganoff är vardagsmat vi ofta äter med stor behållning. Det är vad vi kallar ”riktig mat”.
    Mina grönsakshjältar är lök och morötter och i viss mån vitkål, kålrabbi och selleri.

  4. lottabrinck Says:

    Jag tycker att vi åt bra, tillräckligt bra! Det var hanterbart och möjligt med den korta tid vi trots allt hade för matlagning.

    Men kolla på vardagsrecepten i matmagasin, många matbloggar, dagstidningar och även hemskickade matkorgar. Aldrig samma recept, alltid någon ny twist på beprövade klassiker, många och udda ingredienser.

    Jag blir rent ut sagt f-rbannad på att den dagliga maten gjorts till något som skulle kunna tävla i årets kock. Ve dig du vanlige hemmamatlagare som är nöjd med dina enkla, fantasifattiga recept.

    Jag gillar god mat, tycker nyheter är superspännande, tittar gärna i ”främmande” köks grytor och min husmanskost kommer inte bara från norden. Kan tycka att få ingredienser inte alltid är det viktigaste i ett bra recept men gör inte matlagning svårare och exklusivare än vad det är!

    Inkludera och exkludera inte! Den bäste kocken är den som får andra att laga god mat och känna sig som en duktig matlagare!

  5. CrimsonAnna Says:

    När du säger det så har du en poäng-och don’t get me started på folk som säger att soppa inte är mat. De har aldrig ätit min linssoppa. Jag kan berätta att två av mina ”vardagsvänner” bland recept är från din kokbok-linssoppa med spenat (på fryst spenat) och bönbiffar (med de baljväxter och rotfrukter som jag har hemma)

Kommentera

