Bonusmatlagning – grönsaksgrytor

Som jag skrev igår tillhör grönsaker, frukt tillsammans med bröd det som vi konsumenter slänger mest av. Kanske för att det gröna inte är så dyrt.

Vem vet också vad man gör av några lökar som grott, morötter som är mjuka, en zucchini som börjat mögla i en änden, några förtorkade champinjoner…Ja, ni vet hur det brukar se ut i grönsakslådan. Själv är jag svag för grönsaksgrytor; heta och smakrika med kryddor från hela världen. Ska de serveras utan sovel tycker jag de behöver förstärkas med torkade bönor, linser, ärter för att ge tillräckligt med näring (särskilt viktigt om du är vegetarian) och baljväxterna ger dessutom lång, god mättnad.

Men innan jag publicerar mitt knep efterlyser jag era knep och knåp kring bonusmat – dvs mat som nästan är klar och redan är betald.

Har du en 1-1½ liter ansade grönsaker (även äpple, päron) skurna i ganska små bitar (typ sockerbit) kan du förvandla dem till så här många olika grytor om du förstärker och hottar upp med:

  • Marockansk: 1 burk kikärter (400 g), buljong (vatten + gelé/fond), 10 torkade aprikoser eller 3/4 dl russin, 4 msk tomatpuré, 1-3 tsk färdig harissa (kan bytas mot 1 tsk spiskummin, ½-1 tsk chili flakes, 1 tsk ingefära), färsk eller torkad koriander/mynta. Ät med couscous.
  • Medelhavs (västra): 1 burk stora vita bönor (400 g), 1 burk krossade tomater, 1 tsk fänkålsfrön, 2 krm svart peppar, 2 tsk torkad timjan/oregano/dragon eller färsk basilika. Ät med pasta. 
  • Medelhavs (östra): 1 burk linser (400 g), 1 burk krossade tomater, 1 msk rivet citronskal, 1 tsk kanel, ½ tsk chili flakes, några pellets fryst spenat (om du har), 1 tsk mynta. Ät med bulgur
  • Kerala (Sydindisk): 1½ dl röda linser (okokta), 1 burk kokosmjölk (2-4 dl), 2-3 tsk garam masala eller annan favorit curry, 1 tsk fänkålsfrön,  1 tsk senapsfrön, 2 msk tomatchutney eller ketshup – denna gryta smakar extra bra om du har lite blomkål, äpple… Ät med ris eller chapati  
  • Nordisk: 4 dl frysta gröna ärter, buljong (vatten + gelé/fiond), 1 äpple i bitar, 2-3 hackade salt- eller ättiksgurkor, dill eller persilja. Servera med gräddfil/matyoghurt smaksatt med riven pepparrot eller senap och ev. pressad potatis eller varför inte kokt mathavre
  • Thai: 1 burk kokosmjölk, 2 limefrukter (rivet skal + pressad saft), 1 – 3 tsk green thai curry ( eller spiskummin, chilipeppar, koriander) 2-3 msk socker, 4 dl frysta gröna ärter, 5-6 pellets frys hel spenat, gärna extra koriander eller thaibasilika. Ät med nudlar av något slag
  • Mexikansk: 1 burk svarta bönor, 1 burk krossade tomater, 1 tsk koriander (eller färsk dito), 2 msk paprikapulver, ½-1 tsk chili flakes, 1 tsk malen kryddnejlika, 1 tsk spiskummin, 1 liten burk majskorn ( kan uteslutas). Servera med tortillas eller tacos av något slag och kanske gucamole. 

 

  • Hur gör man då? Ansa dvs skär bort allt som är dåligt (är det bara mjukt och skrumpet är det inte dåligt), skala och skär i bitar. De som är hårt och behöver kokas länge ex. rotfrukter i mindre och andra grönsaker i lite större bitar. Lök hackas.
  • Hetta upp olja i en gryta som rymmer hela rätten. Olivolja till marockansk, medelhavsmat och rapsolja till de övriga. Undvik mat-, majs- och solrosolja som varken smakar gott eller är särskilt nyttiga.
  • Fräs först kryddorna (gäller ej örtkryddor) i oljan och lägg därefter i lök,vitlök (behövs till de flesta rätter) och därefter grönsaker. Låt fräsa en stund under omrörning.
  • Tillsätt baljväxter (ej gröna ärter),  krossade tomater, kokosmjölk eller buljong så att det knappt täcker.
  • Låt koka tills grönsakerna är i det närmaste  mjuka. Tillsätt nu också gröna ärter, spenat, äpple och annan smaksättning. Värm tills allt är riktigt varmt och genomkokt.
  • Smaka med salt och peppar.

Ps: Visserligen är dessa grytor gjorda av ”rester” men eftersom de var råa och först nu tillagats går det förstås att frysa in eller lägga i matlåda det som blir över.

Etiketter: , , , , , , , ,

4 svar to “Bonusmatlagning – grönsaksgrytor”

  1. Ika Says:

    Den här länken hamnade omedelbart i bokmärkesmappen för recept, känns som om den kommer att bli en guldgruva att ösa ur en dag. Just nu känns det som om grönsakerna som finns hemma lite för övervägande är rödbetor, potatis och rotselleri utan så mycket annat, men det kommer ju andra dagar och andra tider.
    (Morötter fanns, ganska mjuka dessutom, men de förädlades till indonesisk morotssoppa med kokosmjölk – ur fina biblioteksfyndet ”Vegetariskt – mat från trädgårdscaféet Slottsträdgården Ulriksdahl” igår. Mjuka morötter må vara snudd på oätliga i rå form, men de blir utmärkta i soppor. Passade dessutom på att öka proteininnehållet i den här rätten genom att stekpannerosta lite kikärter till toppning enligt recept från din blogg.)

  2. Lena Says:

    Hej Lotta
    Just innan du skrev kommentar hos mig hade jag, med välbehag, läst dina inlägg om ”Sänk tempen i kylen” och detta med ”Bonusmatlagning”.
    Jag har naturligtvis +2-3 till +5 i kylen🙂 Synd att inte handlarna gör lika.

    Dina tips på hur man gör grytor från olika länder är kanon! Det är så lätt att vilja men fantasin tryter ofta och det är lätt att det blir ”tråk”-soppa av allt. Soppa är också gott men det är roligare med variation!

    Ha en härlig helg!

  3. lottabrinck Says:

    Tack, tack för uppmuntrande ord!

    Vill bara tillägga att mina gryttips bara ska ses som skisser. Har man thailändsk fisk- eller ostronsås eller andra specialkryddor i kylen. Eller kanske en god parmesanost, färska örtkryddor, oliver eller dylikt kan man förstås också peta ner det i grytorna…

    Och rostade kikärter är aldrig fel att strö över…

  4. Lena Says:

    Rostade kikärtor? Näpp! Jag gjorde denna delikatess för ett par år sedan och bet sönder en kindtand så …
    Gryttips är gryttips och det är klart man drar ifrån och lägger till. Jag blev dock glad för det du skrev gav en fingervisning och vi är några som kan behöva det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: