Julblommor för miljövänner

Ska du köpa en julstjärna eller kanske blir det en enkel hyacint du tar med dig till glöggen hos grannen? Behöver du tips på ett miljövänligt alternativ? Varför inte ta med dig en nejlikeapelsin (kravapelsin förstås) i rött sidenband istället.  

Jag älskar att få blommor och vill gärna ha doftande hyacinter till jul men efter att ha läst Naturskyddsföreningens goda råda ska jag byta ut några hyacinter mot orkidéer. Orkidéer håller längre och mindre kemikalier används i odlingen. Dessutom ska jag vackert arrangera grankvistar med röda kulor i en kopparkruka. De där grenarna som alltid blir över när man frisserat julgranen.

Viktigaste tipset som SNF ger är kanske ändå att vi ska bli bråkiga konsumenter och kräva kravmärkta blommor och blader.

Etiketter: , , , , ,

5 svar to “Julblommor för miljövänner”

  1. Ika Says:

    Bra att det här uppmärksammas – jag tycker själv att jag är miljömedveten, men julblommor brukar jag inte fundera så mycket kring. tror det är typiskt för såna här en-gång-om-året-saker, men med tanke på att de flesta köper julblommor blir det ju ganska stor sammanlagd påverkan.

    Det här med återanvändning är jag dock skeptisk till. Få nutida människor har ett svalt men ljust utrymme att tillgå den tid när hyacinterna ska drivas upp igen. (Fast jag brukar ge mina utblommade lökväxter till mamma, som håller liv i dem till våren och planterar ut dem i trädgården. Ett år hade vi en hyacint som blommade mitt i sommaren, kändes lite malplacerat.)

    Men orkidéer – vad kul att de är relativt miljösnälla! Kanske för att de ska ha så sparsamt med näring? Här vill jag också påpeka att orkidéer har betydligt större chans att kunna återanvändas än hyacinterna. brudorkidéerna brukar tycka att det är en bra idé att sätta knopp när sommaren övergår i höst (åtminstone de jag har haft hand om), och sådär i november-december ungefär slår blommorna ut. Man behöver verkligen inte vara specialkunnig på något sätt för att få en orkidé att blomma på nytt, och dessutom håller sig blommorna länge när de väl slår ut.

  2. lottabrinck Says:

    Ja, spara svalt är svårt för det flesta av oss. Kanske kan man glömma en påse i cykelförrådet…
    Jag har sparat hyacintknölar de senaste åren, lagt dem i källaren i huset vid Fäbodtjärn och sedan grävt ner dem i rabatten. Någon vidare återväxt har det inte blivit. De är väl för sönderavlade.
    Bättre då att satsa på orkidéer. Och förresten tycker jag att julstjärnor är vackra även utan röda kronblad. Mina utblommade brukar få stå kvar åtminstone till nästa jul.

  3. PappaPutte Says:

    Tyvärr finns det för mycket ´nyhetsgenererande´ fakta som används på fel sätt i kommunikationen med allehanda nyhetsstationer när det gäller information om att julstjärnor skulle vara fulla av gifter. I svensk odling används mestadels moderna sorter och mekaniska odlingstekniker för att styra julstjärnan till att hålla sig kompakta och fina och endast i nödfall tar man till åtgärder för att kemiskt styra julstjärnan. All form av växtskydd sker med biologiska medel, så långt det är möjligt, och det är det. Alla insatser dokumenteras och kontrolleras av oberoende revisorer och certifieras via systemet IP-Sigill. Svensk odling får oförtjänt klä skott för uppgifter om produktion för amaryllis och hyacinter från Holland.
    Med stöd av dessa nedan nämnda parametrar kan var och en dra sin egen slutsats för hur vi belastar vår miljö.
    Förutsättningar för att odla en orkidé:
    Produktionstid på ca 70 men ibland upp till 100 veckor varav lejonparten i växthus 22-24 gradig värme.
    Skall Orkidén dessutom blomma till jul måste en s.k. blominducering ske 6 månader före blomning vid en temperatur mellan 15-18 grader vilket då infaller mitt under sommarens hetta varför växthusen måste kylas vilket drar mycket energi.
    Holland står för lejonparten av den Europeiska produktionen av färdigvara varför transporten sker 140 mil till Stockholm.
    Förutsättningar för att odla en Julstjärna:
    Produktionstid 10-12 veckor i växthus med 18-21 graders värme.
    Transport endast lokalt.
    /PappaPutte Trädgårdsmästare

  4. lottabrinck Says:

    Vad synd att man inte heller kan njuta av orkidéer med riktigt gott samvete… Men fördelen med orkidé är trots allt att den blommar väldigt länge.

    Måste dock säga att julstjärnornans 10-12 veckor före jul och i 18-21 graders växthus inte känns särskilt kul. Det måste med andra ord krävas rejält med energi för odla julstjärnor. I jämförelse med den energi som krävs för transorter är uppvärmningen i växthus mångdubbelt större. Även om förnybara bränslen används i många svenska växthus känns 10-12 veckor under den kallaste tiden som för mycket. Det kommer åtminstone få mig att undvik att köpa Julstjärnor eller nöja mig med en. Less is more

    Nästa år ska jag köpa lökar och odla mina egna hyacinter och små röda tulpaner och låta få del min lägenhetsvärme. Min rumsvärme räcker till och blir över.

  5. Klimatsmartare tulpaner « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] häromdagen miljövänligare och klimatsmartare  julblommor.  Som ett brev på posten kom ett meddelande att Sveriegs fått världens första […]

Kommentera

