Kokt torsk på bästa sätt

Provade igår Findus djupfrysta ryggfiléer av torsk. Hade inga större förväntningar. Djupfryst fisk av mager sort brukar sällan bli riktigt bra. Särskilt om den koks. Döm om min förvåning när både H. och jag fick tårar i ögonen. Och det berodde inte på pepparroten. Mer om pepparrot i kommande inlägg. Inget går upp mot kokt rimmad torsk. 

Några knep använde jag dock. Så här gjorde jag: Lät fisken halvtina i kylskåp från frukost till middag och rimmade/tinande den sedan – i 2 msk salt + 5 dl vatten i ca 15 minuter. Medan jag skalade och kokte potatisen , skar en fänkkålssallad och rev pepparrot fick firren simma i den salta lagen. Om du ska rimma längre tid minska saltmängden till 1½-1 msk.  

Kokningen: Kokade upp fisken i rimningslagen. Lät koka fisken i 2 minuter. Drog kastrullen från värmen, ställde på skärbräda och la på lock. Efter 5-6 minuter – kolla mitt i tjockaste filén att den verkligen är genomkokt dvs. kritvit, ogenomskinlig och fast.

Serverade sedan med hackat ägg, riven pepparrot, smält smör + smörolja, hackad persilja och några maskedar salt fiskspad. Fisken blev så där suveränt kokt: Skivig, vitglänsande, lagom salt och drömgod.

Men smakar det så koster det: Ett paket på tre filéer och 390 gram kostar cirka 59.00 dvs närmare 152 kronor kilot! Det var faktiskt fisken värd. Och ja, paketet räckte bara till två, visserligen två matglada…

Findus Ryggfilé är förstås MSC märkt, fiskad i Barentshav och därmed grön enligt Världsnaturfonden, WWF.

Etiketter: , , , , ,

3 svar to “Kokt torsk på bästa sätt”

  1. carin Says:

    Merci!
    Här är vi barnsligt förtjusta i just torsk med pepparrot. Med MCC-märkningen på paketet känns det schysst och reko.

  2. lottabrinck Says:

    Det är så lätt att glömma bort den magra fina fisken nu när laxen är så billig och bra. Synd tycker jag.
    Låt oss sprida ryktet om den fina torsken.

  3. Lena Says:

    Just att rimma torsken verkar vara det perfekta sättet! Den drar ihop sig lite (sa Per Morberg) så den blir lite fastare och inte faller isär. Samma tillbehör som du har brukar jag också ha, det blir så gott!
    Härligt att torsken äntligen är tillåten! Gott!

Kommentera

