Koka grönsakerna

Koka grönsakerna och mosa dem dessutom gärna. SIK har gjort försök (inom Euprojketet Healthy Structuring) och analyserat halten antioxidanter i morötter, tomat och broccoli. De har jämfört råa med kokta och finfördelade.

En bra råvara är förstås det allra viktigaste. Transport och lagring påverkar även. Men den s.k. biotillgängligheten av de olika antioxidanterna ökade faktiskt när grönsakerna värmdes och finfördelades. Det gamla knepet att fräsa i en skvätt fin olivolja gör att kroppen lättare tar upp näringen.

Lite förvånade visade försöken att kokar man en soppa på grönsakerna men blandar ihop de olika, kokta och finfördelade grönsakerna först på slutet ökar tillgängligheten av antioxidanterna. Eller rättare de försökspersoner som åt denna soppa hade högre värden av betakaroten i blodet än de som åt en soppa kokat på ”vanligt” vis. De hade dessutom bättre blodfettvärden.  Det senare kan ha samband med bl.a. högre halter av karotenoiden lutein som anses stärka hjärthälsan.   

Det finns inget som tyder på att alfakaroten inte uppför sig på samma sätt som betakaroten.

Så koka min linsgryta nedan och blanda dessutom i kokt, tärnad broccoli på slutet!

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: