Kolla saffranets ursprung!

Nu är det saffranstider och vi stoppar saffran i allt möjligt och omöjligt. Tyvärr importerar vi väldigt mycket saffran från diktaturen Iran. Det känns verkligen inte roligt att stödja en så förtryckande regim som inte ens kan garantera att barn inte används som arbetskraft.

Kolla alltså på paketet varifrån saffranet kommer. Hittills har jag ännu bara kollat två märken: Apoteket Hjärtas saffran. Och det kan du använda med gott samvete. Deras saffran odlas i Spanien. Däremot odlas Santa Marias saffran i Iran. Gäller såväl kryddblandningar som kuverten med rent saffran.

Etiketter: , , , , , ,

3 svar to “Kolla saffranets ursprung!”

  1. Helen Says:

    Hej,
    jag håller på att göra en hållbarhetsanalys på Santa Marias saffran. Jag undrar vart du hittade info om hur den produceras i Iran. Barnarbete, besprutning osv. Tacksam för tips!
    mvh
    Helen

  2. lottabrinck Says:

    Hallå
    Jag har ingen info om hur saffranet produceras i Iran, Det enda jag påstod i mitt inlägg var att regimen inte kan garantera att barnarbete är uteslutet! I Iran kan flickor bli myndiga dvs. icke lägre anses som barn redan vig 9 års ålder.

    Iran är ju mycket speciellt på så sätt att lagen och därmed samhället på många sätt är medeltida medan teknologin ligger långt, långt fram…

    Inför detta svar googlade jag på Iran och barnarbete och hittade två intressanta länkar:
    http://www.darvag.com/jamiat/asnad/stoppa_barnarbete.htm
    http://www.juridicum.su.se/juruppsatser/2006/ht_2006_Leila_Haghighat.pdf

    Hör gärna av dig om när du kan bnerätta mer om din hållbarhetsanalys.

  3. Saffran än en gång « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] tidigare att Santa Maria tar sitt saffran från Iran medan Apoteket Hjärtats saffran odlas i Spanien. Här nu också kollat […]

Kommentera

