Vad är det för fel på vitkål?

Vem minns inte skolbespisningens (det hette så på den tiden och säger mycket om vilken attityd politiker hade till skolungarsmat!) vitkålssallad med lingon. Den som var det obligatoriskt till blodpudding, köttbulllar (där de någon gång serverades), leverstuvning osv. Ingen kulinarisk höjdare.

Så döm om min förvåning när skolrestaurangskockar i kommun efter kommun berättar om hur populär pizzasallad med vitkål med pepparstark dressing är. Vad säger detta? Att trägen vinner, kanske. För vilken sallad är den vanligaste och förrekommit längst. Så ge inte upp ni som predikar salladsbordets välsignelse och nödvändighet.  Om några år så lassar eleverna också på marinerade ärter och bönor, fänkålssallad, kålrabbistavar osv. förutom de vanliga rivna morötterna och kålrotsbitarna.

För er som vill ha förnyelese i vitkålsortimentet kommer här en nedan en riktigt nyttig och läcker coleslaw utan majonnäs som jag vet är populär.

Men innan ni kollar receptet måste jag bara tipsa om ett suveränt sätt att tillaga älsklingsrätten kåldolmar. Det är Gunilla W. som på sin utmärkta blogg har detta recept.

Etiketter: , , ,

3 svar to “Vad är det för fel på vitkål?”

  1. Lena Says:

    Kålrabbi! En underbar tingest som nästan är bortglömd. Råriven tillsammans med morot och annat är den delikat. Om man nu inte vill koka den och äta med smör!

  2. Lena Says:

    Just kålrabbi verkar vara en bortglömd härlighet numera! Att rårivan den i hop med morötter och lite vitkål blir ju fantastiskt gott. Om man nu inte kokar den och äter med lite smör och salt.
    Har ett par i kylen som får gulla med rivjärnet lite nu och då.

  3. lottabrinck Says:

    Ledsen att du hamnat i min skräppost – Jag min dator i-t visste inte att jag hade en även för bloggen!!!Nu har jag dock godkänt dem.
    Så välkommen att kommentera nu!

Kommentera

