Sveriges bästa charkvaror

Nu har den kommit listan på alla första pristagare i årets Charksm.

Jag fick själv förmånen och det tunga ansvaret att vara domare – vi var sammanlagt 4 domare i min grupp. Två dagars slit med att kora en segrare utav cirka 130 olika smala korvar.  Först smakar man på alla okokta och bedömer att ungefär hälften är så bra att de måste värmas för att man ska kunna kora en segrare. Alla prover är förstås anonyma. 

Smala korva typ prinskorv, varmkorv, wienerkorv osv. föll på vår lott. Somliga var ganska förfärliga. Vi hittade hårrester i själva korven på någon, smetrester på andra och många, många var oväntat söta! Det hade jag verkligen inte väntat mig. Varför denna fabless för socker i charkmat? Andra var alldeles för salta, rökta osv. Och så fanns de som var jättebra. Till slut föll vi för en ”sketen” varmkorv utan vattenbindande fosfat i smeten. Inte ens äkta naturskinn hade den utan vara stoppad i kollagentarm. Ni vet av alla korvar brukar man säga att varmkorven är den som håller lägst kvalitet. Och ofta är det så. Mycket potatismjöl och väldigt lite kött.

Först nu har jag fått veta vilken korv min grupp tyckte bäst om. Och till min stora förtjusning var det Siljans charks vanliga varmkorv! Är det något som är svårt att göra riktigt bra så är det en varmkorv! Och bra är den verkligen Siljans charks varmkorv. Grattis!    

Jag vet att det är fullständigt gastronomiskt inkorrekt att gilla korv med så pass lite kött som en varmkorv. Men är inte just möjöligheten att dryga ut köttmängden, ta tillvara på ”konstiga” köttdetaljer det som gör korv till bra mat så här i klimatsnåla tidevarv?

Etiketter: , , , ,

2 svar to “Sveriges bästa charkvaror”

  1. Yps Says:

    Jag blev själv förvånad att Scan vann falukorvs-tävlingen med ”Jägarkorven”. Provade den ikväll, och den var fin.

    /Magnus

  2. Lena Says:

    Jag blir både förvånad och lite glad! Alla vill ha korv med så mycket kött som möjligt. Alla skriker om att det inte får finnas ”slaktrester” i maten! Men alla skriker om att vi ska ta tillvara allt på djuret – som ingen vill äta! Just som du säger så är det ”möjöligheten att dryga ut köttmängden, ta tillvara på ”konstiga” köttdetaljer det som gör korv till bra mat så här i klimatsnåla tidevarv” som man blir glad av.
    Vem sa ”från morrhåret på trynet till knorr”?

Kommentera

