Cupcakes – Nej, tack

Har förstått att det pågår en het debatt om Cupcakes – ni vet det är amerikanska muffinsen som ser konstgjorda ut med glasyr och dekor i alla möjliga skrikiga syntetiska färger. De som ser på Sex and the City, Madmen eller läser mattidningar, följer andra matbloggar vet vad jag pratar om.

Somliga menar att det är ett tecken på backlash när vi kvinnor kastar oss över recept på dessa skapelser medan andra säger – vi bakar vad vi själva vill trots att vi är feminister. Ni känner igen debatten. Pseudo, säger jag.

Vad jag däremot inte sett så mycket om är: Vad f-n innehåller dessa skapelser? Hur kommer det sig i denna tid av sockerfobi, E-nummerskräck, back to basic att vi överöses med recept på och hyllningar av dessa muffins?

Jag har inte sockerfobi även om jag är sparsam med socker, gillar inte tung sötma…Men det värsta med dessa skapelser är att de smakar vedervärdigt – beska av bakpulver (eller ”selfrising” mjöl), kladdiga av taskigt fett, sötsliskiga och fulla av allehanda syntetiska färg- och aromämnen. Det set inte ens i mina ögon läckra ut utan enbart konstgjorda. Är de möjligen av plast?

Måste vi hoppa på allt tok som kommer från det stora landet i väster? Vad är det för fel på en ambrosiakaka där ett tunt lager florsocker färgas rosa av pressad blodapelsin? Där ”färgen” dessutom ger en isande syrlighet? Ett bra recept på ambrosiakaka hittar du här.       

Ps. Nobba bakpulver, bikarbonat, hjorthornssalt inte bara för att det ger otrevlig beska utan också för att det förstör vitamin-B komplexet.

Etiketter: , , , , , , , ,

12 svar to “Cupcakes – Nej, tack”

  1. Anders Öhman Says:

    Cupcakes ska det väl vara?

  2. Lina Says:

    Nu blir jag nyfiken. Jag tycker också att bakpulver och bikarbonat ger en otrevlig beska till och från, men använder det ändå eftersom jag inte vet bättre. Vad ska man använda istället när man bakar någonting som innehåller just bakpulver, bikarbonat eller hjorthornssalt?

    Jag måste också säga att jag älskar din blogg Lotta! Det är så roligt att läsa dina inlägg och alltid lär jag mig någonting nytt som jag inte hade någon aning om. Tack för att du delar med dig!

  3. Andreas Says:

    Cubcakes ger 11200 träffar i Google, kan det vara en alternativ (vitsig) stavning?

    Kan du utveckla det där med att bakpulver, bikarbonat, hjorthornssalt förstör vitamin-B komplexet Lotta?

  4. lottabrinck Says:

    Tack för påpekandet!

    Typiskt dyslexi fel. Som dylektiker förväxlar jag ständigt bokstäver…Och kan aldrig anteckna när jag är trött. Kommer inte ihåg hur något stavas.

    Vitamin-B komplexet eller rättare de flesta sorter av Vitamin-B är mycket känsliga och förstörs i basisk miljö. När det gäller Cupcakes spelar det fel ingen roll. Men alla dessa filmjölkslimpor på grovt, nyttigt mjöl och alla matmuffins som får höjd och fluff av bikarbonat, bakpulver blir inte alls så nyttiga som vi tror…

  5. Lina Says:

    Ska man helt enkelt utesluta bakpulver och bikarbonat när man bakar filmjölkslimpa eller matmuffins, eller finns det något alternativt sätt?

  6. Lena Says:

    Jag bakar sällan eller aldrig men vad har jag för val när jag ska baka en sockerkaka?

  7. lottabrinck Says:

    Har inte hittat något bra sätt att ersätta bakpulver, bikarbonat matmuffins och filmjölkslimpa.

    Jag bakar helt enkelt med jäst istället. Det går åt mindre mjöl, blir fluffigare och man slipper beskan.

    För matmuffins:Tänk en vanlig bulldeg, fast med hälften grovt mjölk, inget socker och olja istället för smör. Kanske också ett uppvispat ägg. Tar längre tid men gör man en liten sats kan man hoppa över första jäsningen och hälla direkt i formar. En lite sats äter man upp nästan direkt. Snabbäst bröd lätt lite torrt och tråkigt.

    Filmjölkslimpor är för söta för min smak så jag bakar vanlig bröd istället…Har man bråtom kan man göra ett snabbröd typ focaccia.

    Lena när det gäller sockerkaka: bakar man en kaka enligt följande propotioner:
    3 ägg, 2,5 dl strösocker, 2,5 dl vetemjöl, 100 g smält smör, 2 tsk vaniljsocker. Grädde 50 minuter i 175 grader.
    Det blir den godaste sockerkaka du kan tänka dig.
    Detta recept funkar även till vanliga muffins (ej matmuffins)

  8. lottabrinck Says:

    Lena: Kolla också under sökordet sockerkaka på min blogg. Där finns flera alternativ.

    Lina: kolla under sökordet snabbt bröd till utflykt

  9. Lena Says:

    Tack för detta! Bakar sällan sockerkaka och liknande, är inte så förtjust smaken (kan det vara bakpulvret?), men egentligen inte kaffebröd alls för jag äter inte sötsaker & sånt. Dock är det bra att svänga ihop en sådan någon gång om man får besök som måste ha.
    Ska faktiskt prova ditt recept i veckan! Om jag kommer ihåg. Minnet är ett minne blott😉

  10. Lena Says:

    Stavfel skrev Anders? Är det det enda han har att säga om ytterligare ett kanoninlägg i en fantastisk blogg?

  11. CrimsonAnna Says:

    Jag använder nog enbart bakpulver i s.k. festmat (för mig räknas även matmuffins dit). Bakar helst bröd på egenblandad surdeg-men den som föreslog bakpulver i bönkoket hoppas jag ångrar sig. För det ger ingenting-det är skönt med ett långkok.

  12. lottabrinck Says:

    Hoppas jag inte låter som en hälsofascist när jag ”predikar” mot bakpulver. Det är väl klart att man kan behöva använda detta ibland…Däremot tycker jag man ska vara medveten om vad man gör.

    Riktigt sur blir jag dock när vissa hälsoprofeter tycker vi ska använda bakpulver för att det är nyttigare än jäst. Bakjäst anses bidra till t.ex. candidia en typ av svamp som kan ge infektioner…Helt bort i stoll, som man säger på Rättviksmål.
    Läs här vad smittskyddsinstitutet säger om Candidia: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/candidiasis/

Kommentera

