Juice – söt eller sur?

Vilken juice sort gillar du? Har snöat in på Arlas ekologiska apelsin/blodgrape. Härligt sur med en aning beska. Finns det andra som är bättre tänkte jag  inför Tropicans juiceprovning?

Först av allt när vill jag dricka juice? Är egentligen ingen förespråkar för att sippa juice då och då. Till maten ska det vara vatten och gärna vin, ibland grönt te. Förestår mig inte riktigt på (o)vanan att dricka sött till lagad mat. Däremot är det härligt att väcka munnen på morgonen med ett glas kall juice.

Vi provade Tropicans nya sorter: Cloudy apple,  Mandarin morning, Ruby breakfast. Tyvärr var de två första lite för söta för min smak. Inget socker är förstås tillsatt, det är ju bara tillåtet i riktigt beska, sura juicer som granatäpple. Särskilt besviken blev jag på äppeljuicen som visserligen är god med sin ”tjocka” konsistens men som helt saknade den där härliga syran som svenska äpplen har.

Nej, Ruby breakfast är bäst bland de tre. Men vill du verkligen har en härligt syrlig juice med grapefruktens speciella beska välj istället Tropicanas ”Golden grapefruit”.

Kommer jag att byta morgonjuice? Nej, det ekologiska är viktigare. Helst skulle jag förstås vilja ha en Fair Trade som är ekologisk och ändå en kylvara. De pastöriserade som inte kräver kyla är inte goda.  

Ps. Allra nyttigaste är förstås att äta en färsk apelsin. Den ger inte blodsockret  samma skjuts och alla fibrer liksom vitaminerna finns bevarade. Juice kan lätt bli en energifälla, ger ingen mättnad bara sug och kalorier.

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

