Ät svarta vinbär slipp eksem

Läser i den utmärkta tidningen ”Allergia” att svarta vinbär kan skydda mot atopiskt eksem.  

Det är framförallt de små kärnorna i bären, själva fröoljan som skyddar. En undersökning vid Åbo universitet visar att gravida som åt svartvinbärolja under sin graviditet fick barn med betydligt mindre atopiskt eksem än övriga. Och skyddseffekten höll i sig under hela barnets första levnadsår. 

Undersökning omfattade 322 gravida mammor och 80 % av mammorna bar på ett barn där någon av föräldrarna var allergisk.  Atopiskt eksem är extremt ärftligt, drabbar i huvudsak barn och utvecklas ofta till astma.

Ännu mer spännade blir det när det visar sig att en Nya Zeeländsk undersökning påvisat att just svarta vinbär också tycks skydda mot astma.   

Så ät dina svenska svarta superbär hela. I juicen eller saften finns inga nyttiga frön tillskillnad mot t.ex. svartvinbärssylt. 

Dessutom är antioxidanterna i svarta vinbär och då inte bara c-vitaminerna av intresse. Polyfenoler i just svarta vinbär skyddar mot hjärt- kärlsproblem. I Skottland pågår ett intensivt forskningsarbete på svarta vinbär. Man menar där att det finns vetenskapligt stöd för att skotska svarta vinbär har en överlägsen förmåga framför andra frukter och bär för att minska riskerna för hjärt-kärlsjukdom, cancer, Alzheimer, åldersförändringar och synförsämring. 

Med andra ord finns det ingen anlednimng att sprätta iväg en massa kulor på dyra exotiska superfruits som transporteras långt och klimatvidrigt. Käka svenska bär och frukter.

Att vi och vår industri är jättedåliga att ta hand om guldet kommer jag att återkomma till. 

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

5 svar to “Ät svarta vinbär slipp eksem”

  1. Lena Says:

    Länk till det här ska jag skicka till min mamma. Hon har både astma och eksem. Visserligen psoriasis men det kan inte bli värre. Bra, bra!

    Ha en trevlig helg!

  2. Gela Says:

    Hej du. Är inne hos dig och tittar igen. Söker febrilt efter vad göra av gröna tomater som blir rätt många av denna höst här hos mig. Jag mognar dom med äpplen, sätter i matkällaren. Men hur bevara inför vintern. Ta tillvara dom. Hatar att slänga.
    Har du några tips??
    Ha en fin fin söndag och du har en toppen blogg.
    MVH
    Gela

  3. lottabrinck Says:

    Hallå
    Jag är dålig på gröna tomater. Brukar inte få så många. I år hade jag bara tre plantor. Mitt knep för att få dem att eftermogna är att hänga upp hela grenar i köksfönstret, tar bort blad först. Kolla här hur det såg ut förra året: https://lottabrinck.wordpress.com/2009/10/08/tomater-inte-bara-pyntgront/

    Här kommer i alla fall några tips. Observera att de är från en äldre kokbok utgiven av KF.s provkök och Kerstin Henrikson-Abelin. Och jag har inte provat em själva men Kerstin var en duktig kock. Boken heter: Konservering året runt, Raben & Sjögren, 1984

    Dels kan man koka marmelad på dem: 1 kg gröna tomater, 2 citronr, 1 dl vatten, 7 dl socker, 1 msk malen ingefära. Koka hackade tomater, mkt tunt skivade citroner med vatten under lock i 20-30 minuter tills allat är sönderkokt. Tillsätt socker och ingefära. Koka kraftigt utan lock i 10-15 minuter. Häll den superheta marmeladen på varma glasburkar. Skruva på lock (metall och med tunn gummilist dvs vanliga glas som konserver brukarr finnas i).
    Vänd burken upp och ned. Låt stå så någon minut och vänd tillbaka. Nu borde du kunna förvara marmeladen i rumstemp men mörkt hur länge som helst…Så här gör jag med all marmelad och all sylt jag kokar. Och brukar hålla hur länge som helst.

    I boken finns också tips på att man kan lägga in gröna tomater som pickels med andra grönsaker. Hör av dig igen om du också vill ha det receptet.

  4. Gela Says:

    Men hej, du är ju otrolig (Positivt) att skriva ett recept till mig bara så där. Den skall jag koka. Inser att jag skall samla glasburkar har ju sett att du skriver om det tidigare.
    Tusen tusen tack vad du gjorde mig glad!!!
    Lägger ut receptet på bloggen när jag fått det klart. Länkar till dig såklart.
    Ha en fin fin dag/Gela

  5. lottabrinck Says:

    Hoppas att det funkar bra! Jag skulle nog ta lite mer ingefära än bara 1 msk…Och ändå godare blir det förstså med färsk riven ingefärs.
    Men du kan ju alltid smaka dig fram.
    Lycka till!

Kommentera

