Findus – fritt från vad då?

Tillhör en av de där svenskar som då och då ser till att det går åt 3,6 ton årligen av Findus Oxpytt. Jag gillar oxpytt med ett stekt ägg och har inga större svårigheter med sammanpressat kött så länge som det deklareras – det är kanske ett bra sätt att ta vara på småbitar av kött?  Av samma skäl vägrar jag äta pressad/tumlad smörgåsksinka med rökarom så länge det inte syns på förpackningen vad jag betalar för.

Jag gillar också Findus ambition att ta bort onödiga tillsatser (visserligen en motsättning i sig men…). Vad jag inte riktigt förstår är vilka tillsatser Findus egentligen tagit bort från pytten när det fortfarande ingår: aromämnen, jäst- och kryddextrakt?  

Upplys mig!

Etiketter: , , , , , ,

9 svar to “Findus – fritt från vad då?”

  1. Mariette Lindsjö Says:

    Hej Lotta,
    Trevligt att du tycker om vår Oxpytt. Dock tror jag att du läst från en gammal innehållsförteckning. Den nya Oxpytten innehåller inga aromämnen, inget jästextrakt, men väl kryddextrakt, som ju inte är en tillsats, utan en mix av kryddor.
    Alla våra nya pyttipannor är nu fria från tillsatser, helt enligt vår vision om noll tillsatser i vår frysta mat🙂

    Mvh

    Mariette Lindsjö
    Marknadschef djupfryst färdigmat, Findus

  2. lottabrinck Says:

    Hej
    Låter bra med er vison. Men vad ska man tro… Ni tycks i veckan skickat mig en gammal förpackning!! Min Oxpytt 550 g innehåller just; både aromämnen, jäst- och kryddextrakt.

    Den är stämplad med bäst för utgången av 11.2011
    och vad jag förstår är batchnumret: LO229EH

    Har det blivit fel eller?

  3. Lena Says:

    Det här inlägget följer jag fortsättningen av med intresse!😉

  4. @Receptomaten Says:

    Fråga till Mariette / Findus: Varför inte kalla kryddor för kryddor? Eller låter extrakt godare? Nä..😉

    Visst är pytt gott men med handen på hjärtat har jag nog inte ätit fryspytt på flera år – och inte vet jag riktigt varför heller.

  5. Mariette Lindsjö Says:

    Hej igen!

    Lotta, förpackningen du fick av oss visade sig inte vara den senaste som vårt pressutskick hänvisade till. Den mänskliga faktorn helt enkelt… Du får en ny produkt till oss inom kort!

    Och nu till nästa fråga från Receptomaten🙂
    Kryddor och kryddextrakt är olika ingredienser. Kryddor är den torkade växten, frukterna eller fröna från plantan ifråga.

    I kryddextrakt har smak- och färgämnen utvunnits genom en speciell process, extraktion. På detta sättet går det att få en produkt som alltid smakar och ser likadan ut och är inte så känslig för odlingsplats, väder eller andra parametrar.

    Findus kombinerar kryddor och kryddextraxt, beroende på vilken karaktär dessa skall ge till produkten och för att garantera att vår mat skall smaka så bra som möjligt.

    Hoppas detta reder ut alla frågetecken!

    En riktigt skön helg till er allesammans!

    Mvh
    Mariette

  6. @Receptomaten Says:

    Tack Mariette för ett bra svar🙂
    Trevlig helg till dig & alla andra med!

  7. lottabrinck Says:

    Vad bra att det var fel förpackning! Och inte bara ett reklamtrick.
    Men vad skulle man tro…

  8. Louise Says:

    Din blogg är sjukt bra!!! Jag och mina grannar är missnöjda med produkter från Findus. Det har hänt oss flera gånger att det varit mögel i maten. En gång hittade jag larver. Titta i hyllan där djupfrysta produkter från Findus finns. Datumet har löpt ut för länge sedan på flera av produkter. Findus kundtjänst svarar aldrig. Jag och mina grannar har mailat, ringt och skrivit brev. Ingen har någonsin svarat oss. Findus verkar varan en skumt företag.

  9. lottabrinck Says:

    Hallå, roligt att du gillar mitt konsumentgnäll!

    När det gäller utegågna datum på Findusvarorna är det nog butiksägaren du ska gå på.

    Att maten är möglig och innehåller larver borde dock Findus svara på. Det kan ju även här vara dålig förvaring hos butiken men åtminstone det svaret borde Findus Kundtjänst ge!

    Håller med om ett företag som inte svarar verkar skumt även om jag tycker att de på många sätt uppträder schysst: har förhållandevis bra miljösyn och gjort mycket vad gäller McE märkt fisk.
    Men någon ny förpackning tillsatsfri oxpytt har jag däremot inte fått.

Kommentera

