En pintxo i Bilbao

Sitter och tittar på bilder från vårens Baskienresa och minns barhäng i LaGuardia, Bilbao, Oñati…Och olika pintxos (tapas på baskiska)

Så varför inte mota hösttankarna med att göra sig en ”Gilda” – trä upp några ”Ibarrako piparrak” dvs inlagda peperonis, gröna oliver och en eller två vitlöksmarinerade anchovies på en tandpetare och leta fram finoflaskan eller kanske ännu hellre buteljen med  Txakoli, ett vitt, lätt och pärlande vin som oftast görs på  den vita  Hondarribi Zuri druvan.  Fast en god Rioja är ju lättare att få tag på här i Sverige…

Att göra pintxos behöver inte vara svåra än så här. Vill du ha ett eget recept på marinerade ansjovis på svenskt vis så finns det här på min blogg.

Etiketter: , , , , , , , , , ,

11 svar to “En pintxo i Bilbao”

  1. donnapina Says:

    Hej Lotta!
    Tack för din kommentar, jätteroligt att du gillar bloggen🙂

  2. Lena Says:

    Strömmingen i alla former går hem hos oss. Det där var trevligt annorlunda! Är väl tvungen att köpa mig en flaska Fino för det har jag aldrig druckit och börjar känna det som en brist. ”Alla” pratar om Fino. Vilken sort kör du?

  3. lottabrinck Says:

    Tyvärr. tyvärr är jag ingen stor Fino fan myself men min man H. däremot älskar Fino och dess knastriga torrhet.

    Vi är lite då och då i Spanien och passar då på att bunkra Fino. Så jag är dålig på svensk Fino.

    Men förresten tror att det bara finns en på systembolaget. Kolla här: http://gubbrora.taffel.se/2010/09/11/la-ina-fino/

    En god Rioja är mer i min smak även om jag inte vill ha den så kall som i La Guardia (hjärtat av Rioja) där barerna förvarade de öppnade Riojaflaskorna i en ishink!

  4. lottabrinck Says:

    När jag tittar närmare på bilden måste jag tyvärr erkänna att det är ett glas öl som står där bredvid tallriken med gilda. En caña dvs. ett mindre glas fatöl.

  5. Lena Says:

    Öl är väl inte fel!😉
    Systemet i Falun har 11 kvar av La Ina Fino. Får väl försöka ta hem en. Man MÅSTE prova allt! 55 kronor var lagom att lägga på något man inte vet om man tycker om- Tack för tipset!

    Rioja är gott men inte kyld!

  6. Lena Says:

    Är nu innehavare av en flaska La Ina Fino samt 10 (tar det försiktigt) små strömmingsfiléer! Och det är ditt fel!😉

    Ha en trevlig helg!

  7. Lena Says:

    Nu måste jag fråga; hur länge ska sedan strömmingarna ligga i lag 2? Den med persilja och svartpeppar.

  8. Lena Says:

    P.S. Jag har nämligen kommit så långt att det är klart och Fino-flaskan ligger kylen😉

  9. lottabrinck Says:

    Ledsen att du fått vänta så länge på svar: Men hela helgen gick åt till höstpysselvid Fäbodtjärn – potatisen skulle upp, polkabetorna och morötterna skördas. Därefter täckte jag med hö från lindan ner mot sjön. Mycket jobb! Roligt och det hela avslutades med en härlig svamppromend upp till Pällbyboar och en hela F-king bärkasse med trattkantareller…

    Nåväl, hur länge firrar ska simma i lagen? Bäst smak blir det efter en dag men man kan ta dem tidigare också…Håller åtminstone en vecka i kylskåp.

  10. Lena Says:

    Haha! Själv sitter jag och rensar en halv banankartong med trattisar🙂

    Ok, tack för svaret, men en fråga till: Det står inte hur mycket salt det ska vara i lag 2?

  11. lottabrinck Says:

    Behövs inget salt tycker jag…Första lagen ger ju en rejäl sälta. Men vill nu kan du ju ta ett kryddmått eller två.

Kommentera

