Förakta inte fallfrukt

Gräsmattan är full röda, gula äpplen. Nattens rikliga dagg gör att de glänser och gnistrar i den sneda höstsolen. Jag plockar upp några och ser att somliga har bruna stötskador medan andra ett litet hål efter rönnbärsmalens härjningar.

Eftersom jag är av ekorrsläkt och nästan aldrig kan slänga mat försöker jag även ta hand om fallfrukten. Jag skär helt enkelt bort det fula, skadade och använder resten: fruktköttet förstås med även skal och kärnhus. Det är i det sistnanämda som mest antioxidaterna sitter och kärnhuset ger must och lite, lite nyttigt fett.

Bästa sättet tycker jag är att ugnsbaka i låg temperatur under en längre tid. Äpplebitarna krymper, näringen koncenteras och smaken förstärks. Med några droppar sirap blir det efterrättt men smaksätts äpplena istället med t.ex. rosmarin, vitlök och peppar har ugnen fixat ett kryddigt tillbehör till sovelt eller den vegetariska huvudrätten. Med indiska kryddor blir det till chutney.

Etiketter: , , , ,

Ett svar to “Förakta inte fallfrukt”

  1. Ugnsbakad äppelchutney « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] äpplen som blivit kvar i fruktskålen försöker jag ta hand för som sagt var förakta inte fallfrukten. Bevara det som finns liksom att se rester som bonusmat är kanske det mest klimatsmarta och […]

Kommentera

