Mangoldtips – odla och ta hand

Mangolden frodas och växer. Den är mycket lättodlad men kräver enligt min erfarenhet mycket näring – brukar gödsla vid sådd och ett par gånger efter att den kommit upp. I år har jag dels den storbladiga med vackra färgade stjälkar och så en äldre sort med mindre blad och korta stjälkar som påminner om spenat.

Jag plockar eller rättare klipper eller knipsar av de största bladen allteftersom. Så har jag också mangold långt in på hösten. De klarar kyla och lite frost bra.

Allt förväller jag – lägger i en bottenskyla med vatten, sätter på högsta värme, lägger på ett lock och låter det mjukna (förväller på samma sätt färsk spenat). Man ska undvika att koka i mycket vatten eftersom många mineraler och vitaminer löser sig i vatten och försvinner med kokspadet ut i vasken. Somligt fryser jag mixat till mos annat som hela blad. Är stjälkarna långa kokar jag dem separt och använder dem i soppor, grytor. Det enda som är lite tråkigt med mangold är att en hel hink, ganska hårt packad bara blir till några få burkar mixat mos eller paket hela blad.

Den mixade mangolden använder jag istället för köpespenat till soppor och stuvningar. Ett stort kok potatismos blir också extra gott,  nyttigt och trevligt prickigt om det blandas med mixad mangold. De hela bladen hamnar i pajer, används till dolmar, i fräs men förstås också i soppor och grytor.  Och som jag skrivit tidigare de långa stjälkarna kan tillsättas till wokrätter eller grytor. Jag vet att många brukar servera mangoldstjälkar som sparris. De brukar inte jag göra…

Mangold liksom alla gröna blad är supernyttiga. Bra källor till olika B-vitaminer (inte B12), karotener(t.ex.alfa- och beta karoten, lutein) som är förstadium till vitamin-A och kraftfulla antioxidanter. Dessutom innehåller gröna blad rejält med mineraler, för att vara vegetablier, i form av kalium, järn, kalcium, zink, koppar. Innehållet av protein per 100 g är inte hellar att förakta. Och bladen är nyttigare i kokt form helt enklet för att då är det möjligt att äta en rejäl portion. Hundra gram färska blad är jättemycket (en påse babyspenat brukar innehålla 70 gram) men 100 gram i form av förvällda blad eller mixad mangold inte är oöverstigligt att äta.

Etiketter: , , , , , , , , , ,

Kommentera

