Melonkulor i moussserande vin

Jag önskar att ni fick se den här vackra efterrätten. Men tyvärr har DN plockat bort såväl bild som min byline till den i sitt arkiv – Får man göra så?  

Nåväl nedan kommer ett recept i alla fall. Senast njöt jag den i lördags efter en grek inspirerad middag med haollomi, bönor i tomatsås, souvalakispett, citron bakad potatis och zucchin, fetaoströra, tomat-och paprikasallad, inlagda kronärtskockshjärtan… Annars är melonsalladen suveränt läskande efter kräftor eller surströmming.

Hemligheten är att man tar åtminstone tre olika sorters melon i tre skiftande färger – I min skål la jag kulor (med kuljärn) av röd vatten-, grönvit nät- och brangul ogenmelon. Över det hällde jag precis till serveringen en iskall Asti Cinzano ( 7711). Ett sött men friskt italiensk vitt vin med bra bubblor och låg alkoholhalt  ( 7 %). Till 6 personer gick det åt ungefär 1 kilo melon.

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

