Mangolddolmar á la Fäbodtjärn

Mangolden står grön, högrest med stammar i skiftande färger i trädgårdslandet vid fäbodtjärn. Somligt blir till hack och annat fryser jag in som hela blad.

De riktigt stora, vackra bladen använde jag i söndags till dolmar. Lite pilligt och tidsödande men inte svårt. Jag fyllde dem med en kryddig nötfärs och kokade dem i svampsås. Så här gjorde jag:

 Det här behövs till 6 portioner ca: 20 ganska små dolmar: 20 st handflatsstora mangoldblad. Fyllning: 400 g nöttfärs, ½ röd lök, 2 vitlöksklyftor, 2 små ägg, 2 msk finklippt färsk oregano, 1 tsk salt, 2 krm svartpeppar, 1 tsk spiskummin, ½ citron, 1 msk potatismjöl. Sås: 1 msk soja, 1 dl grädde, ½ liter förvälld svamp, ev. svampbuljong

  1. Gör så här: Börja med att blanda till färsen: Mixa snabbt färsen med finhackad rödlök, pressad vitlök, ägg,  kryddor, pressad citron och potatismjöl.
  2. Dags för mangold. Skölj dem noga. Lägg dem i en kastrull med en bottenskyla vatten. Häll på 1 dl kokande vatten.
  3. Låt bladen mjukna i het värme och med locket på kastrullen någon minut.
  4. Låt bladen svalna något. Spar kokspadet!
  5. Bred ut ett blad. Lägg på en halv ”tumme” färs. Slå in färsen som när du gör paket.
  6. Täck bottnen i en traktörpanna med någon deciliter mangoldspad. Lägg i dolmarna allteftersom de blir klar. Lägg dem med skarven nedåt.
  7. Häll på grädde och stänk över soja.
  8. Koka nu upp och låt dolmarna sjuda några minuter i gräddsåsen och under lock.
  9. Häll över den förvälda svampen – det går bra med konserverad svamp också. Lägg på lock och låt puttra försiktigt tills svampen är varm. Då brukar också dolmarna vara genomstekta.
  10. Servera med, ja antingen på svensk vis med kokta morötter och sockerärter, kokt nypotatis och lingonsylt. Eller varför inte på medelhavsvis med kokt bulgur, stekt zucchini med persilja och citronklyftor. En klick yoghurt smaksatt tahini eller kanske ännu hellre baba Ghanoush (puré av grillad aubergine) smakar minst lika bra.
  11. Att det är frågan om festmat behöver jag vill inte säga… 

Sugen på Baba Ghanoush: https://lottabrinck.wordpress.com/2009/11/12/baba-ghanoush/

För Dn:s provkök gjorde jag följande mangolddolmar för några år sedan: http://www.dn.se/mat-dryck/recept/mangolddolmar-1.691652

Etiketter: , , , , , , ,

4 svar to “Mangolddolmar á la Fäbodtjärn”

  1. Gela Says:

    Vad roligt att du är tillbaka. Saknat dina klokskaper och goda recept. Låter som om du haft en härlig sommar.
    Glasveranda mmm låter härligt. Tjärnens vatten låter också härligt.
    Ett recept på vad jag skall göra med mangolden är precis vad jag behövde.
    Du räddade kvällens middag. Har ej svampen hemma men resten finns.
    Ha en fin dag/Gela

  2. lottabrinck Says:

    Tack!
    Ja nu ska det bli lite fler inlägg hoppas jag.
    Vi hörs / Lotta

  3. Gela Says:

    Hoppas det är ok att jag lägger ut receptet på min blogg och hänvisar/länkkar till dig. Maten blev verkligt god. Ha en ´fin helg/Gela

  4. lottabrinck Says:

    Be my guest, please!

    Tror också att ”hortan” ovan kan intressera dig.

    Lotta B.

Kommentera

