Konservera utan konserveringsapparat

Minns ni mormors konservringsapparat? En jättelik gryta och speciella burkar med blygel och gummiringar. Jättebra för stora statser  men vi alla som bara kokar några burkar svartvinbärssylt eller hallonmarmelad klarar oss bra med enbart vanliga urdiskade glasburkar. Ni vet alla de där som vi köper sylt, inlagad gurka osv. i. Bara de har metalllock och på insidan av locket en tunn klistrad gummilist.

Att konservera på ”mitt” vis är synnerligen klimatsmart. Bären behöver varken kyl- eller frysförvaring. Kokar du enligt mina anvisningar som håller sig sylten mycket bra i rumstemperatur i flera år! Och du behöver inte använda konserveringsmedel!

  1. Konservera så här: Koka sylten, marmeladen, saften, gelén enligt ditt vanliga recept.
  2. Häll den kokande heta sylten i varma, mycket väl diskade glasburkar med metallock. Jag brukar låta dem och locken ligga i riktigt hett vatten med en tesked konserveringsmedel.
  3. Häll sylten ända upp till kanten på burken. Torka ren kanten med en bit papper. Skruva direkt på locket.
  4. Vänd  burken upp och ned. Nu strömmar den lilla, lilla mängden kvarvarande luft genom den mycket heta sylten och alla mikroorganismer som jäser och sprider mögel dör
  5. Låt burken stå upp och ned några minuter. Diska av burken i  hett vatten – det brukar alltid rinna lite på utsidan….
  6. Nu är det bara vänta på att sylten svalnar och att det bildas vakuum i burken. Det ser man på att locken brukar bukta inåt en aning. Ibland hör man också ett klick när luften svalnar och luften ”krymper”  i burken…
  7. Ställ burkarna mörkt. Att ha dem så där snyggt uppradade på en hylla ovanför spisen gör att sylten mörknar och mister färgen med tiden. Däremot kräver de inte kyla så länge som det är oöppnade.

Etiketter: , , , , , ,

10 svar to “Konservera utan konserveringsapparat”

  1. Konserverad frukt på burk | lopplisa Says:

    […] själva konserveringen följde jag dessa anvisningar på Lotta Brincks matblogg. Nja, så gott som i alla fall. Punkt två gjorde jag lite annorlunda […]

  2. lopplisa Says:

    Hej, hej! Jag har länkat till dessa dina anvisningar för hur man lätt konserverar. Hoppas det är okej!

  3. Organiserad på lockkanten | lopplisa Says:

    […] “teknik” använts, men på återvunna glasburkar med skruvlock. Kolla in Lotta Brincks anvisningar för hur man konserverar utan konserveringsapparat och återanvänder “gamla […]

  4. Ann-Sofie Says:

    tack!

  5. Jenny Says:

    Jag ska gör äppelmos. Om jag gör som du säger, behöver jag ingen paraffin då? Jag ska ha i ganska lite socker men tänkte använda konserveringsmedel… Tror du att det håller länge då också? Vill i alla fall att det ska hålla något år…
    tack för hjälpen till en nybörjare som jag!

  6. lottabrinck Says:

    Hej
    Jag skulle inte konservera äppelmos utan konserveringsmedel. Har försökt på så många sätt att konservera äppelmos och aldrig lyckats. Mitt mos jäser alltid, trots både konserveringsmedel och en hel del socker. Efter ett tag börjar det puttra i burken och det luktar alkohol. Har inga problem med mögel men just jäsning eftersom äpplen har så mycket jästsvampar på sig.
    Jag har helt enkelt fryst mitt mos.

  7. Hemmapysslaren tipsar: Äppelmos | beautifullife.se Says:

    […] Värm upp moset en gång till i en mindre gryta och tillsätt socker. Jag tyckte det räckte med 1 dl socker till mitt mos då jag inte vill ha det så sött. Häll sedan upp det i väl diskade glasburkar. Om du fyller ända upp till kanten och sätter på locket direkt så kommer burken att konservera sig själv när moset svalnar. Tänk på att hållbarheten minskar lite i takt med att vi minskar på sockermängden. För mer information om enkel konservering så rekommenderar jag detta blogginlägg. […]

  8. Hemmapysslaren tipsar: Äppelmos - beautifullife.se Says:

    […] Värm upp moset en gång till i en mindre gryta och tillsätt socker. Jag tyckte det räckte med 1 dl socker till mitt mos då jag inte vill ha det så sött. Häll sedan upp det i väl diskade glasburkar. Om du fyller ända upp till kanten och sätter på locket direkt så kommer burken att konservera sig själv när moset svalnar. Tänk på att hållbarheten minskar lite i takt med att vi minskar på sockermängden. För mer information om enkel konservering så rekommenderar jag detta blogginlägg. […]

  9. Erika Granskog Says:

    Jag kommer att prova detta nu då jag har fullt i frysen.

Kommentera

