Middagslåda med Årstiderna

Häromveckan provade vi Årstidernas middagslåda med 2 middagar, recept av Carina Brydling… Jag fick hemlevererad ingredienser till:

  1. Olivoljebakad blekafilé med färskpotaissstomp (med sparris) och ljummen tomatsallad (med färsk  libsticka)
  2. Gryta med kikärter, nötkött, citron, russin och färsk vitlök

Två goda, lite udda rätter som dock tog ganska långa tid att laga (35-50 minuter). Mycket positivt med färsk och ovanlig fisk och gryträtt med kikärter, som kräver blötläggning. På plussidan står också den stora andelen grönt med den blanda annat den fina sparrisen, de goda tomaterna och kanske framförallt överraskningen libstickan. En krydda som jag var lite skeptiskt till…Trodde den smakade mest köpt bujongtärning men den här färska var mycket läcker tillagad.  

Till det positiva hör förstås också att allt var ekologiskt producerat och att fisken tillhör en sort som inte är utfiskningshotad.

Dock tycker jag att det var lite väl krånglig tillagning vad gäller fiskrätten. Passar en lördag men inte en snoig måndag. Har förstått av andra att just krångliga recept, ”onödigt” många kastruller och ständigt nya rätter är svaghet hos alla matlådeleverantör och inte alltid uppskattas av kunderna…

Dessutom tycker jag det känns mycket underligt och dessutom klimatvidrigt att värma upp ugnen för 400 g fisk! Jag stekte istället fisken lätt i traktörpannan och lätt den efterkoka under lock i olivolja och vatten. Mycket bra och dessutom betydligt snabbare. Måste dessutom erkänna att jag hoppade över potatisstompen med sparris, gurka, olivolja, citron…Jag kokte helt enkelt den färska potatisen och serverade med grillad sparris med citron och  gurka  istället.  Däremot gjorde jag den ljumma tomatsalladen med färska hackade tomater, lök, rivet citronskal, libsticka och la på den perfekt kokta fisken. Suveränt!

Och som sagt var libstickan var verkligen en hit… Och till er som tror att att libsticka bara passar som fördrivare av mygg, flugor och orm så en planta på gammalt vis vid stugknuten. Men skörda också av den frodiga perenna busken…

Gryträtten kokte jag helt enligt receptanvisningen. Mycket mättande, läcker som bara krävde en gryta.

En låda med två rätter á 4 portioner kostar 360 kr + frakt ( 35 kr). Årstiderna leverar i  södra Sverige från Båstad till Trelleborg, i Norrköping och Linköping, i Uppsala, Norrtälje, Gävle, Västerås, Eskilstuna samt i hela Stockholms- och Göteborgsområdet.

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

