Bu, Coop Stockholm!

Vill Coop verkligen ha kunder? Vill man verkligen vara ett alternativ till ICA eller är man bara ett lätt sätt att fixa en schysst lön (för direktörena, alltså)?

Inte nog med att man förvandlar Konsum Kista från en fullsorterad livsmedelsbutik till en butik som i folkmun kallas Seveneleven – Sortimentet består mest av chips och drickyoghurt. Det går lätt att slakta en butik. En butik där vi var många, många som köpte all mat till våra små och stora familjer. Detta är omöjligt idag, inte bara beroende på det urusala sortimentet utan även på att det är omöjligt att handla mer än en kasse åt gången i snabbkassorna. De manuella är även de för små, när de väl är bemannade.

Tanken var att vi alla skulle bli klimatbovar genom att gå från cykeltransport till bil och åka och handla i nyöppnade Coop Forum Häggvik. Även jag bet i detta sura äpple och förbannade Coops dubbelmoral – det är transporten mellan butik och hem som är de mest klimatvidriga och inte transporten av importmaten. Sluta snacka miljömoral när ni satsar på stormarknader för bilburna och försämrar butikerna i bostadsområdena.

För att uppmuntra oss storhandlare att vara trogna Copp Forum Häggvik infördes ett stämpelkort – en stämpel per 500 kronors inköp (inget för 499 kr). När kortet är fult av 10, eller om det är 12 stämplar blir det ”värdecheck” på 500 kronor. Trevligt tyckte jag tills…Jag glad i hågen handlar idag och fyller kortet med ytterligare en stämpel. Ska lösa ut min värdecheck samt få ytterligare stämplar på mitt nya stämpelkort i kundtjänst – jag är ju omhuldad storkund. Trodde jag. Men ack vad jag bedrog mig. Mitt kort var för gammalt! Alla mina inköp var inte värt något alls!

Ursäkta lilla jänta som stod där i kundtjänst. Ursäkta att jag blev så förbannad att jag lämnade stämpelkort och kvitto och rusade iväg. Det är inte ditt fel. Men varför har du inte fått lära dig hur man behandlar kränkta kunder? För jag känner mig ständigt lurad av Coop. Varför ska jag vara köptrogen när ni hela tiden förvillar mig med olika kort, erbjudanden och kampanjer på krafs? Var finns kooperationen som värnar om konsumenternas rätt och ekonomi i detta bottenlösa marknadsträsk?  

Ange ett enda skäl till att jag ska handla på Coop i fortsättningen förutom att Konsum Nyhammar, Dalarna  är en pärla. Nej, tror att jag gör som resten i Kista går över till Willys.

Och vem ska man vända sig till om man vill klaga på Coop?

Etiketter: , , , , , ,

8 svar to “Bu, Coop Stockholm!”

  1. Mikkan Says:

    Fan, jag hade också stormat iväg asförbannad! Slutade hålla på Coop när de började ta betalt för sina medmerakort i slutet av 90-talet. Vet ej hur det ligger till med den saken nu, men då tyckte jag att det var så obegripligt, och det har satt sig hos mig.

  2. CrimsonAnna Says:

    Bra att veta-dit går jag alltså inte i fortsättningen

  3. lottabrinck Says:

    Var ska jag handla?
    Bor i Kista, jobbar centralt på Kungsholmen. Vill inte använda bil för mina inköp.
    Dessutom önskar jag:
    * Stort sortiment av krav, ekologiskt och fair trade.
    * Fräsch disk med grönt och frukt
    * Tydlig ursprungsmärkning på det gröna – idag väljer jag förstås bort allt israeliskt
    * Svensk kött och färsk fisk
    * Bra kvalitet på bröd, mjöl, gryner, torkad bönor – dvs. surdegsjäst stenmalet, ekologiskt
    * Trevlig personal som är kunnig och intresserad
    * Det behäver inte var snorbilligt men prisvärt utan överpriser.

  4. Mikkan Says:

    Jag tycker att Matpressen på Kungsholmen vid DN-skrapan är bra på många vis. Inte billigast i stan men inte dyrast heller, förbluffande stort utbud, bra gröntavdelning, manuell ost- chark- och diskdisk!

  5. Mikkan Says:

    De har också mycket eko och även ingredienser från många spännande kök. Kött från Järna och chark från Sorunda!

  6. lottabrinck Says:

    Låter bra. Tack för tipset!

  7. Magnus Says:

    Gamla Vivo vid Fridhemsplan sägs vara största Vivo butiken för några år sedan i Sverige. Har själv inte varit där på jättelänge, så har ingen ny info. Stor butik iaf.
    /Magnus

  8. Thomas Tvivlaren Says:

    Mig veterligen faller stämpelkort som det du nämner under marknadsföringslagen och konsumentlagen. Om inget datum föreligger, dvs står angivet på stämpelkortet/presentkortet eller liknande så är det normal preskriptionstid för handeln som gäller, dvs 10 år.

Kommentera

