fredagsmys: Chutney till grillat

Helgen ser ut att bli fin och vi är många som kommer att plocka fram grillen redan i kväll. Jag tänker bara lägga lite fisk på grillen och vad passar bra till om inte rabaraberchutney? Även till kött och grönsaker passar chutneyn bra.

Min chutney blev riktigt, riktigt het eftersom jag har såväl en bit röd färsk chili, färsk ingefära men också rejält med  ”Kerala masala” . Jag har en mycket god blandning av torkad chilipungar (små), koriander, cassiabark (kanel), anis, spiskummin, hel svartpeppar – det är ungefär lika av allt utom chilipungarna som bara är 2 per msk och masalan är inte stött/malen. För att få sötma smaksatta  jag med lönnsirap / pannkaksirap men det går verkligen lika bra med annan sirap- jag ville bli av med min pannkaksirap! Är du rädd för hetta, skippa den färska chilin.     

Till en stor sats (12-13 dl): 1 kg rabarber, 3 rödlökar, 3 vitlöksklyftor, 3 cm färsk ingefära, 2 cm färsk röd chili med kärnor (delen närmast stjälkfästet), 2 msk rapsolja, 1½ msk Kerela masala, 7-8 katrinplommon, 5 msk sirap, 2 msk vinäger

  • Gör så här: Skölj rabarbern och skär i 2-3 cm stora bitar. Skala och grovhacka löken.
  • Skala vitlöken och ingefäran. Hacka vitlök, ingefära och chili fint.
  • Stöt masalan grovt – tycker den blir bäst om den inte är alltför finstött fetrsom den ska kokas.
  • Hetta upp oljan och strö i masalan. När det börjar lukta kryddor blanda ner vitlök, ingefära, chili och lök. Fräs några minuter utan att löken tar färg.
  • Vänd ner rabarbern. Lägg i katrinplommonen, dela dem gärna först. Ringla över sirap och häll på vinäger.
  • Lägg på lock och låt puttra på svag värme i 6-7 minuter tills rabarbern är mjuk – du kan behöva röra om någon gång.
  • Häll på heta glasburkar, sätt på lock genast. Vänd upp och ned. Låt den heta chutneyn strömma igenom den lilla luft som blivit kvar och ta död på jäst- och mögelsvamparna. 
  • Låt kallna. Nu kan du förvara chutneyn i rumstemperatur men helst mörkt för att färgen inte ska förändras.

Ps. Jag tänker ge bort en burk nästa gång jag blir bortbjuden!

Etiketter: , , , ,

Kommentera

