Nässelpotatis

 

Igår hälsade vi Storlomsparet välkommet. De är åter här som de senaste, åtminstone, 10 åren. De fiskar i Fäbodtjärn och häckar i den större Gammelgårdsjön. Betydligt äldre än oss är de här på jorden. Storlommen med sitt ödsliga tutande är en av jordens äldsta fåglar, ja kanske rent av arter. Med lommen kommer också årets första nässlor.

Jag ”samodlar” nässlor med hallon. Sommarens och hallonhäckens retliga brännmaneter är så här små och härligt delikata. Fick ganska snabbt ihop ungefär en och en halv liter.  Perfekt har bara låta smälta ned i kastrull och smaksättas med en olivolja smaksatt med basilika, pinjenötter: Monini – extra jungfruolja smaksatt med pesto. Nässlorna blanda jag sedan med små kokta halvor av potatis och serverade till årets första flundror och en röra på vad som fanns i matkällaren: en hack av inlagd gurka och syltlök, riven pepparrot, finhackad gräslök samt några matskedar creme fraiche och en matsked majonnäs. Mums!

Det här behövs till 2-3 portioner nässelpotatis: 1 ½ liter nyplockade nässlor, 10 små potatisar, 2-3 msk olivolja smaksatt med pesto

  • Gör så här: Rensa nässlor, tar lika lång tid rensa dem fria från strå och boss som att plocka dem nästan…Spola dem noga i kallt vatten och låt rinna av.
  • Skala och koka potatisen.
  • Lägg nässlorna i en kastrull. Häll på cirka 1 dl vatten. Lägg på lock, sätt på högsta värme och låt nässlorna smälta ned.
  • Tag av locket och koka bort en del av vätskan medan du rör. Ringla över olja och låt nässlorna mjukna i ytterligare någon minut.
  • Häll nässleblandningen över en skål med halverade, varma potatisar.
  • Strö över flingsalt och ringla ev. över lite mer olja.
  • Hade jag haft pinjenötter tillhanda skulle jag strött över en knapp handfull lätt rostade!

Etiketter: , , , , ,

2 svar to “Nässelpotatis”

  1. Mikkan Says:

    Tjusigt! Kul med ytterligare nässelidéer, det är gott om dem i matbloggosfären. Skall ut på ny plockningsrunda i veckan som kommer!🙂

  2. lottabrinck Says:

    När jag så här i efterhand tittar på min bild kommer jag ihåg att jag också klippte i en liten knippa gräslök på slutet…
    Gräslök är ju som bekant sällan fel.
    Lycka till med plockningen!

Kommentera

