Fruktsallad till lunch

År våren äntligen på väg. Kan jag gå ut och sätta mig i solen med min sallad eller?

Fruktsallad till lunch? Är det verkligen tillräckligt för en arbetande människa? Inte vilken fruktsallad som helst duger men den här stora, generösa salladen mättar garanterat utan att ge onödiga kalorier.

Det här behövs till 1 port: 1 dl keso eller cottage cheese, 1 banan, 1 kiwifrukt, 1 äpple eller päron, 1 apelsin, 5 torkade aprikoser, 3 (50 g) msk naturella cashewnötter

  • Gör så här: Skala och skiva bananen. Skala kiwin och skär i halvmånar. Skölj äpplet och skär i tunna skivor. Dela apelsinen i halvor och skär en halva i bitar. Klipp aprikoserna i mindre bitar.
  • Varva all frukt i en skål.
  • Pressa den andra apelsinhalvan och häll saften över. Strö över cashewnötterna och lägg på klickar av keso.
  • Ät med ett brytbröd av fullkornstyp och gärna med hela korn.

Ps: Vill du vara helt vegetarisk byr keson/kesallan mot en bit tofu eller lite mer nötter.

Etiketter: , , , , ,

2 svar to “Fruktsallad till lunch”

  1. CrimsonAnna Says:

    Det låter jättegott. Jag funderade på säsonger-är det inte för sent att äta apelsiner?

    • lottabrinck Says:

      Hallå. Helt rätt kommentar men jag köper fortfarande ekologiska apelsiner från Spanien såväl i Konsum Nyhammar – Sveriges minsta konsumbutik? – som i stora Stockholms centrala Konsum Rådhuset…Så de finns. Även Sydafrikanska som går med båt och helst är rättvisemärkta är okey tycker jag och snart kommer också de grekiska.

Kommentera

