Receptgnäll

När man har försörjt sig på schysst mat och lättlästa, korrekta recept i tre årtionden är det lätt gnälla över slarviga och idiotiska beskrivningar. Tyvärr räcker det inte med att gilla mat för att kunna skriva recept…

Här kommer två riktiga ”Sur käring gnäller” exempel: Dels senaste DN-söndags mat  Visst är det väl trevligt med duktiga bagare som bakar surdeg men kolla deras recept innan de publiseras!

Jag vet att många bagare hävdar att man måste väga mjöl när man ska baka även om det bara gäller två-tre bröd. Håller visserligen inte helt med men jag förstår vitsen med det eftersom det är lättare att få mer exakta mängder med en våg. Men mjölets vikt varierer beroende på hur färskt mjölet är och framförallt kan man inte ta lika mycket av ett stenmalet mjöl som av ett valsat oavsett om det gäller vikt eller volym.

Vissa moment och vissa ingredienser kräver definitivt inte våg! Att blanda en surdegsmoder är ett sådant. Här är det bara krångligt som amatör att hålla på att väga istället för att mäta med deciliter mått. Hur surdegsmodern blir beror ändå på så mycket annat…Och vem väger vattnet tror receptskribenten? Och hur gör jag om jag inte har en hushållsvåg när jag vill baka surdegsbröd? En liten översättning mellan vikt och volym vore på sin plats liksom också hur man gör för att få mer ”exakt” volym…

Översatt sina recept har den lilla broschyren ”Baka dig jorden runt” från Kronjäst verkligen gjort och det  ”bort i stoll”. Ibland är 26 g matolja lika mycket som 3 msk och i andra fall är det bara 2 msk. I ”Svenska vörtbröd” väger 1 dl brödsirap hela 210 g medan samma volym i ” Kanadeniskt oat bread” väger hälften så mycket. Vilken mått är det rätta? Det finns fler exempel bland annat väger ibland 2 dl stenmalen råg bara 60 g andra gånger det dubbla. Och vem vet vad det är för skillnad på stenmalen råg och stenmalet rågmjöl?

Och inbilla mig inte att ett surdeg görs med hjälp av jäst. Surdegen växer av sig själv eller så sätter man fart på den med honung, russin, rivet äpple eller varför inte avrunnen yoghurt. Med jäst i fördegen blir det något helt annat. Gott ja, visst men inte surdegsjäst.

Ps: Vill du trots allt ha recepthäftet från Kronjäst: Beställ på konsumentkontakt@kronjast.se

Etiketter: , , , ,

5 svar to “Receptgnäll”

  1. Bettina Says:

    Jag tycker det är mycket lättare att baka med våg! Och irriterar mig därför på det motsatta, dvs. när receptmakarna bara anger mängderna i deciliter. Annars håller jag med dig, det finns alltför många dåligt skrivna recpet i världen. Det som man ser alltför ofta är att någon ingrediens som finns uppräknad i ingredienslistan sedan inte finns med i arbetsbeskrivningen. Sånt borde inte vara så svårt att undvika med en snabb genomläsning av receptet.

  2. lottabrinck Says:

    Själv är jag dålig på att ge vikt på mjöl osv. eftersom jag efter 35 års bakande inte använder våg men den som vill baka mina recept kan ju ganska enkelt väga den uppmätta volymen och notera vikten vid sidan om receptet.

    En liten nyckel för er som vill väga är att 1 dl vetemjöl = 60 g
    1 dl riktigt grovt mjöl = 55 g
    1 dl havre/rågflingor = 40 g

    Och vill man använda sig av volymmått är bästa sättet att hälla mjölet i måttet och inte ”skopa” upp mjölet. Då pressas mjölet ihop och blir tyngre…

  3. Ivan L Says:

    Hehe, ord och inga visor.
    Men du har flera poänger. Det är förvisso exaktare att baka med våg än med volymsmått men man måste känna till mjölets förmåga att hålla vätska. Man får prova med olika mjölsorter tills man hittar rätt.
    Sammalt vetemjöl bakar jag med proportionen 1 liter vätska : 1,4 kg mjöl medan siktat mjöl går upp till 1 liter : 1,6 kg.

    Och att påstå att surdeg kan göras med jäst är nog bland det grövsta jag sett i bakväg!!! Surdeg och jäst är två olika processer. Man kan givetvis baka med både surdeg och jäst i en och samma deg. Det är också allt.

    Vill man göra hemlagad jäst så går det utmärkt med russinjäst s.k. levain. 1 påse ekologiska russin + några msk socker + ljummet vatten så det drygt täcker russinen. Efter några dagar börjar det bubbla, när det bubblar ordentligt och börjar lukta sprit så silar man av vätskan och rör ut med mjöl. Mata med nytt mjöl och vatten några gånger tills du har en jäsig deg som motsvarar ungefär hälften av vad du ska baka med. (En bit kan sparas och matas vidare i kylskåp ungefär som surdeg.)

  4. ML Says:

    stavningskontroll, kanske?

    • lottabrinck Says:

      Ingen dum idé – särskilt om man som jag är dyslektiker…men tillskillnad från DN och Kronjäst är det ingen som korrläser mina texter.

Kommentera

