Köttbullar på påskvis

Står med händerna i köttbullsmeten och funderar på hur jag ska mina köttbullarna lite mer påskiga. Visst hemlagade köttbullar är alltid gott och görs de små och steks mörkbruna platser de på alla buffébord. Men jag vill ändå smaksätta dem så de passar till äggen och det övriga på påskbordet.

Jag smaksätter mina köttbullar med creme fraiche, senap och torkad timjan. Som oftast hoppar jag över stekningen av löken men vill du ha en mildare, mer kokt löksmak steker du löken lätt inan du blandar löken i smeten.

Det här behövs till 6-8 bufféportioner eller 4 middagsportioner: 500 g nötfärs, ½ mellanstor gul lök, 3/4 dl havregryn, 3/4 dl créme fraiche (eller gräddmjölk), 1 ägg, 1½ msk söt senap, 1½ msk osötad fransk senap, 1½ tsk torkad timjan, 1 tsk salt, 2 krm svartpeppar, smör till stekning

  • Gör så här:  Hacka löken mycket fint. Stek den eventuellt och låt svalna.
  • Mät upp havregryn, creme fraiche, uppvispat ägg, senapen och alla kryddorna. Blanda, vänd ner löken och låt stå och svälla i 5 minuter.
  • Blanda ner köttfärsen. Arbeta snabbt till en slät och välblandad smet.
  • Rulla till små köttbullar med händer fuktade med kallt vatten. Lägg på vattensköljda fat.
  • Stek snabbt i smör och het panna. Efterstek i mikron någon minut på högsta effekt.

Etiketter: , , , ,

2 svar to “Köttbullar på påskvis”

  1. Ivan L Says:

    Gjorde mina köttbullar påskiga genom att använda lammfärs och en lätt kryddning av vitlök.

  2. lottabrinck Says:

    Alla sätt är bra utom de ogoda och tråkiga…

Kommentera

