Fredagsmysmat: Färska musslor

Just nu är det högsäsong för färska blåmusslor. Och det mina vänner är inte bara suveränt gott, utan i dessa tider när det klagas på dåligt näringsvärde , en råvara som verkligen kryllar av nyttigheter.

Mycket lite fett och bara nyttigt dito, massor av mättande protein och järn, zink, jod, selen, kalium och hela B-vitaminkomplexet. Glöm allt om att skaldjur innehåller kolesterol. Det är precis tvärtom skaldjurens kolestrolliknande ämnen hämmar upptaget av kolesterol från maten. 

Antingen kokar du musslorna på klassiskt vis i rejält med vitt vin, lök, persilja, vitlök  – Det viktiga är bara att de är slutna när du börjar – knacka dem hårt i diskbänkskanten, sluter de sig är de levande och sedan ska skalen öppna sig efter 4-5 miunters kokning under lock.  Servera med goot, surdegsjäst (omöjligt) vitt bondbröd, sallad på färsk fänkål, bladselleri, röd lök, svarta oliver och en hemröd aioli dvs. majonnäs med vitlök och en anings chili.

Eller var fräck och severade dem på belgiskt vis med pommes frites. Brukar faktiskt gå hem hos barn! 

Men man kan också koka på thaivis med starka kryddor. Så här har jag gjort : Pad Hoi Man Pu – Heta musslor, ursäkta om namnet är lite fel. Är verkligen ingen fena på thai. Men  helt underbara blir i allafall vanliga blåmusslor på detta vis.

Det här behövs till 4 portioner: 1 kg hela färska musslor med skal, 1 färsk chilifrukt, 2 vitlöksklyftor, ½ dl hackade stjälkar eller rötter av koriander, 2 msk raps- eller jordnötsolja, 2 msk ostronsås, 2 msk fisksås,  2 Kaffir-limeblad eller skalstrimlor från 1 lime,  ½ kruka färsk korianderblad

  • Gör så här: Stöt chilipeppar, vitlök och korianderrötter i en mortel till ett grovt mos.
  • Fräs pastan några minuter i olja i en stor gryta som rymmer hela koket. Droppa i ostron- och fisksås. Lägg i kaffirbladen. Rör om och dra från värmen. 
  • Knacka öppna musslor hårt i diskbänken. Om de inte sluter sig är de döda och ska slängas.
  • Lägg musslorna i grytan. 
  • Häll på 2 dl vatten. Koka upp och låt koka under lock i 10 minuter. Släng de musslor som inte öppnat sig.
  • Servera musslorna med såsen, hackade korianderblad och en skål kokt ris eller var lite miljövänligare och bjud på nudlar av något slag.

Ps. Får du inte tag på färska musslor, låt en burk eller två skalade musslor  – tag den där lite dyarare sorten med större musslor – värmas i ”thaibuljongen” ovan.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: