Små mörkröda sommartomater bäst

Ibland hamnar man på sidor av en anledning men upptäcker något helt annat än det man sökte. Kollade in Livsmedelsverkets rapport : Är dagens mat näringsfattig? Varför återkommer jag till men där läser jag, alldeles i början, mycket intressanta fakta om tomater. Hur odling, sort, mognad osv påverkar halterna av lykopen och Vitamin-C.

Lykopen är ju det röda pigmentet, en karotenoid som ger tomater dess röda färg och följdaktligen innehåller gula och orange tomater betydligt mindre lykopen. Det intressanta med lykopen är att det är en mycket aktiv antioxidant som tillskrivs en lång rad olika  hälsoeffekter. Lykopen tycks öka skyddet mot olika typer av hormoniellt betingad cancer ex. bröst, prostata men också mot hudskador på grund av sol och hjärt-kärlsjukdomar.

Liksom de flesta antioxidanter finns lykopen närmast skalet och följdaktligen innehåller körsbärstomater mest. Dessutom kan man säga att desto rödare en tomat är ju mer lykopen. Särskilt de sorter som kallas pigmenterade, ofta mycket mörkt röda, innehåller allra mest lykopen men även Vitamin-C! 

Låt mig sammanfatta denna del av rapporten (läs själv för alla detaljer): Tomater som vuxit under sommaren, i sol men inte i hetta och torka, på friland och som fått mogna på plantan innehåller mest av lykopen och Vitamin-C. Har de dessutom sluppit bekämpningsmedel och kväverikt konstgödsel dvs. är de ekologiska ökar halterna än mer. Kanske för att torrsubstansen är högre och därmed koncentrationen. Sorten har också stor betydelse.

Bleka växthustomater på vintern från snabbköpet göre sig inte besvär på näringstoppen. Behöver jag påpeka att dessa oröda tomater inte heller är goda. Tacka vet jag sommarens små söta körsbärstomater som mognat längs söderväggen. Lite saltflagor, några droppar god olivolja, strimlad basilika på de solvarma tomaterna och en mer fulländad förrätt går inte att hitta.

Etiketter: , , , ,

3 svar to “Små mörkröda sommartomater bäst”

  1. Gela Says:

    Hej, jag bara måste länkka från min blogg hit. Skrev just om tomater. Odlar ju rätt många sådana själv i trädgården. Och nu har jag lärt mig att länkka. Ha en fin dag/Gela

  2. lottabrinck Says:

    Hallå
    Tack för själv för din lektion i tomatodling. Spännande och vad sugen jag blev.
    Även jag skickade en länk till din sida…

  3. Mer grönt och mindre kosttillskott « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] på SLV.s hemsida om  ”är svensk mat näringsfattig” och en sammanfattning om tomater här: Sommarens körsbärstomater är […]

Kommentera

