Archive for mars, 2010

Snabbt bröd till utflykt, sallad, soppa

mars 31, 2010

Var i Karlskrona igår och lagade mat med en massa duktiga kockar och kokerskor inom Skolförvaltningen. Som vanligt medförde det även denna gång som de brukar vid liknande arrangemang att nya recept föds – ofta på grund av att någon ingrediens saknas –  Ett supergott och snabbt röra ihop bröd såg dagens ljus. Brödet som smakar så mycket att det inte behövs varken smör eller något pålägg. Jättegott till mellanmål men också till en matig sallad eller en soppa.

Det här behövs till en plåt:  8-10 torkade osvavlade aprikoser, 50 g jäst, 1½ tsk salt, 4, dl vatten, 2 dl mjölk, 2,5 + ½ dl, havregryn, (ev. 1,5 dl blötlagda dinkelkorn), 8 dl siktat dinkelmjöl eller vetemjöl 

  • Gör så här: Strimla/hacka aprikoserna.
  • Rör ut jästen i vatten (ljummet), mjölk, aprikoshack och salt.
  • Rör ner havregryn, dinkelkorn och dinkelmjöl.
  • Arbeta snabbt ihop till en lös deg. Knåda inte.
  • Jäs övertäckt i 30-40 minuter.
  • Häll upp degen i en långpanna täckt med bakplåtsduk.
  • Strö över ½ dl havregryn och lite mjöl. Platta ut med händerna så att nästan hela långpannan täcks.
  • Låt jäsa 15 minuter medan ugnen värms till 250 grader.
  • Grädda i ca. 15–17 minuter.
  • Låt svalna under duk.

 Ps. De blötlaggda dinkelkornen är inte nödvändiga men ger trevligt tuggmotstånd och ökad mättnad.

Förvilla med siffror

mars 31, 2010

Som gammal miljösmurf hittar man då och då upprörande förvillelser. Som ibland handlar om mat men även om annat. Så trots att detta är en matblogg kan jag inte blunda för detta inlägg i energidebatten.

Hur SVT:s Rapport berättar att svenska folket ser kärnkraft som lösningen på energitillförseln vad gäller jobben och klimatet. Skrapa man på dessa siffror som kommer från ”Basindustrierna” (dvs. de tunga industrierna som kräver mycket energi) via SIFO.

26 % av svenskarna menar att kärnkraft är viktigast, sedan kommer vindkraft 21%, vattenkraft 18 %, solenergi 14 %, biobränslen 12 %…Som man frågar får man svar.

Hur kan Rapport gå på detta undrar jag? Är det inte så att 65 % av svenskarna anser att de förnyelsebara energikällorna är det viktigaste för att säkra jobben och minska klimatpåverkan? Och inte kärnkraften?

Heder åt Swedisol som påpekande detta felaktiga inslag. Mer sådant.

Skynda, skynda att nominera Änglamarkskandidater

mars 30, 2010

I morgon den 31 mars är det sista dag att nominera kandidater till KF.s Änglamarkspris. Iår står påpassligt djuromsorgen i fokus. Inte utan anledning skulle jag vilja säga. Sällan har väl skandalerna inom svensk (och utlänsk) djurhushållning tuggat tätare. De goda exempeln behöver lyftats fram. De som visar att monsterdjur och torteringsanläggningar inte är enda alternativet utan att omdömsefull, respektfull och varsam djurhantering är möjlig. Vem vill inte äta djur som varit lyckliga när de levat?

Leta reda på de goda alternativen och nominera dina favoriter här. Själv har jag nominerat Dövestads utgångsgrisar eller rättare Hans och Ing-Marie Nilsson som driver Dövestads frälsegård utanför Oskarshamn.

Mina egna funderingar om Dövastad kan du läsa här på bloggen

Ingers citronsill

mars 29, 2010

Ett recept jag fått från en före detta kollega vars far inte gillade ättika. Så här används istället pressad citron.

Välj antingen 4 urvattande filéer (läs gårdagens mutterom påsksill) eller blötlägg, skinna och bena ur två hela sillar. Det senare är pyssligare men blir godare och jag gillar sillens fett som smörjer vinternarriga händer så skönt…

Det hehövs: 2 hela salta sillar eller 4 filéer, 1 röd lök, 1 liten purjolök, 1 knippa dill,  Lag: saften av 2 citroner, 1 ½ dl vatten, 1½ dl socker, 1 lagerblad, 2 tsk kryddpepparkorn, 3 kryddnejlikor  Garnering:  citron, dill, rödlök 

  • Gör så här: Ta ur de hela fiskarna (behåll skinn och ryggben), skälj noga och blötlägg dem i rikligt, 3-4 liter med kallt vatten i ett dygn. 
  • Koka upp lagen med kryddorna. Låt svalna.
  • Rensa sillen, skär bort ryggbenet och sidibenen. Drag av skinnet. Skölj.
  • Skala och skiva rödlöken. Snitta purjolöken och skölj mellan bladen. Strimla. Skölj dillen.
  • Skär sillen i centimeter tjocka bitar.
  • Varva sill, lök, purjo och dillkvistar. Häll på lagen.
  • Låt stå och mogna i 1 till 2 dygn.
  • Lägg upp som mycket som går åt per måltid och garnera med citronskivor eller citronrasp, dillvippor och rödlök. 

Dags för påsksill

mars 28, 2010

Jag vill verkligen inte påskhetsa utan bara påminna om att det börjar bli dags att planera för påsksillen. Köper du hela sillar med ben och skinn kräver de ett dygns ursaltning och blir bäst, godast om de får ligga i ättiks- och kryddlagen åtminstone ett, gärna två dygn innan de ska debutera på påskbordet.

Själv tänker jag göra glasmästarsill – det hör till både jul, påsk och midsommar och dessutom citronsill och kanske även en kryddad matjesill. Håll utkik recept på citronsill kommer! Här finns länk till glasmästarsillen.

Dessutom brukar jag alltid köpa en eller två extra sillar som efter urvattningen skinnas och benas som de övriga men blir till middag på direkten! Vad är bättre än stekt salt sill med löksås?

Och ni som är på jakt efter nyttiga fiskfettyror de långa Omega 3 fettsyrorna EPA och DHA, sill är det kanske billigaste och miljövänligaste sättet att få  sig dem på…Räkna med att 100 g sill ger mellan 2-3 g!

Ps. Tycker du det är för jobbigt och kladdigt att vattna ur, bena och skinna. Köp urvattnade filéer och gör dina egna inläggningar. De bästa urvattnade filéerna finns i fiskdisken. De färdigförpackade från industrin har en massa visserligen ofarliga men smakvidriga tillsatser.

Farligt med kosttillskott?

mars 28, 2010

Trots stämningen till konsumentverket fortsätter hälsokostkedjan Life med sina skrämselannonser om att näringsvärdet sjunker i frukt och grönt. Osunt.

Var på spännande seminarium med ”Svensk egenvård*” i veckan och där visade professorn i nutritionsepidemilogi  Alicja Wolk med all önskad tydlighet att kosttillskott är bara bra för den som har brist. Många undersökningar visar inget resultat efter intag av olika vitamin- och mineralmedel medan ett antal undersökningar visar att man blir sjukare av kosttillskott. Hon visade på undersökningar som visar att för mycket Vitamin-A ger ökad risk för benskörhet och för mycket vitamin- C (500 -1000 mg) ökar riskerna för grå starr. Med andra ord ett daglig intag av en brustablett vitamin-C ger sämre syn! Även för mycket betakaroten och vitamin-E ger ökad dödligheten.  

Alltså ta inga kosttillskott för säkerhetsskull och framförallt inte för stora mängder. Käka mera grönt om du vill leva bra.

P.s. Vitamin-D tillskott liksom folsyra är undantag från denna regel menar jag. Vitamin-D finns det en brist av under vintern och de övre gränserna för skadligt intag är mycket, mycket höga och de finns vetenskapliga belägg för att folysra skyddar mot missbildningar. Så ät folsyratillägg om du vill bli eller är gravid.

* Svensk Egenvård är en samarbetsorganisation för tillverkare av växtbaserad tillskott och mediciner som säljs i häloskost och på apotek. Läs mer om dem här

Fredagsmysmat: Röding med citronaioli

mars 26, 2010

Svenskodlad röding finns nu av mycket bra kvalitet i fiskbutiker och välsorterade fiskdiskar landet runt. Till er alla som är skeptiska till odling av fisk kan jag säga att röding kan odlas i näringsfattiga vatten, ex. kraftverksdammar och förbättra miljön! Spillet och gödslet från odlingarna göder annan fisk från vattnets naturliga ursprungliga fauna. Det blir nästan frågan om en resturation av vattenmiljön. Dessutom ger odlingarna jobb i trakter där arbetslösheten är stor och nyttig fisk.

Men framförallt så är även den odlade rödingen jättegod. Nu så här en fredag köper jag röding, ber fiskdisken filea den men behålla skinnet och serverar den med en hemrörd aioli spetsad med riven citron, kokta haricots verts (de frysta är jättebra!) och kokt, gärna pressad potatis. Och till det en riktigt sval chardonnay.Var på en pressjippo för amerikanska ”Turntable” och den var bra och mycket prisvärd men jag det blir nog trots allt en ekologisk chadonnay. Argentinska Trapiche är en favorit hemma hos oss och det är alltid trevligt med ekologiska alternativ.

Den här behövs till 4 portioner: 2 färska rödingar á 350-400 g, oliv- eller rapsolja, salt, peppar. Aioli: 2 äggulor, 1 vitlöksklyfta, 2 dl rapsolja, salt, peppar, skal av ½ citron + 1 msk perrad citron

  • Gör så här: Ta fram ägg, rapsolja så att det blir rumsvarmt.
  • Skölj fisken och om du inte fått den filead, dela fisken och skär bort ryggbenet och ev. kvarsittande ben. De allra minsta kan du låta sitta kvar de känns inte.
  • Fixa potatis, bönor och annat som behövs.
  • Hetta upp oljan i en stekpanna. Stek med skinnsidan ned. Salta och peppra. Drag ner temperaturen rejält och stek tills köttsidan så gott som stelnat helt. Du behöver alltså inte steka på köttsidan.
  • Gör under tiden aiolin. Blanda äggulor, pressad vitlök och ½ tsk salt. Tillsätt oljan droppvis medan du vispar. Efter ett tag kan du öka till en tunn stråle.
  • Skölj, skrubba citronen och riv skal direkt ner i aiolin. Smaka av med pressad citron, peppar och kanske mer salt. 

Morot- och tomatsoppa med ingefära

mars 25, 2010

Än har inte vintern riktigt släppt sitt grepp här i Kista, Norra Stockholm. Nätterna är kalla och dagarna grå. Det behövs varm soppa med eldig färg och smak. Varför inte en morotssoppa med ingefärssmak? En soppa full av många olika sorters karotenoider och andra verksamma hälsoämnen…

Det här behövs till 4 portioner: 2 stora morötter, 1 burk (400 g) krossade tomater, 1 stor gul lök, 2 stora vitlökklyftor, 2-2½ cm färsk ingefära, 2 msk olivolja,1 tärning grönsaks- eller kycklingbuljong eller buljonggelé

  • Gör så här: Skala morötterna, löken, vitlöken och ingefära. Skiva moroten tunt och hacka löksorter fint. Finriv ingefäran.
  • Hetta upp oljan i en kastrull som rymmer hela soppan. Fräs morot, lök, vitlök och ingefära några minuter under omrörning och utan att grönsakerna ta färg.
  • Häll på tomater, buljong och lite vatten. Koka tills morötterna är riktigt mjuka.
  • Mixa/vispa till mos och späd med kokande vatten till lagom soppkonsistens.
  • Smaka av med salt och peppar.
  • Servera soppan med ett garnityr som förlorade ägg, skalade räkor, strimlad tofu eller bara generöst med klippta basilikablad. Gott bröd är också ett måste till tycker jag.

Odlad fisk bättre än vild?

mars 23, 2010

Rykten går om att den odlade fisken, framförallt den norska laxen inte innehåller så mycket långa Omega 3 fettsyror (EPA + DHA) som tidigare. Att den är ett mycket sämre än det vilda laxen.

För det första den vilda arktiska laxen är på många håll utfiskningshotad och i våra svenska vatten innehåller den väldigt mycket av olika miljögifter, i första hand dioxin och PCB. Så höga halter att den inte längre kan ätas ohämmat av gravida, ammande och små barn.

När det gäller omega 3 halten kollar jag som alltid med professor Jana Pickova på SLU, expert på fett och djur-/fiskuppfödning. Vad hon inte vet är inte värt att veta. Återkommer mer exakt om hennes  tankar och slutstatser inför dagsläget och framtiden. Men vill länka till den visserligen 3,5 år gamla artikel i DN. Där Jana Pickova klart deklarerar att odlad norsk lax är nyttigast och har högst halt långa Omega 3 fettsyror. ”Den har mer än dubbelt så mycket omega-3-fett som den vilda laxen.  – Det beror på att den är så mycket fetare än den vilda laxen, säger Jana Pickova”.

Artikel länkar också till den ”Jama studie” som visar hur nyttigt det är med fisk.

Ps. För övrigt är Life annonsen som säger att halten omega 3 har halverats anmälts till konsumentombudsmannen för osaklighet. Övriga annonser i serien har Livsmedelsverket anmält.

Nudlar med lax

mars 22, 2010

Äntligen måndag. Nu är det dags för vardagsmatlagning och snabbhet samt halvfabrikat som gäller för många av oss. Pröva de här goda nudlarna med grönsaker och laxkuber.

Det här behövs till 4 portioner: 500 g fryst lax i portionsbitar, 1,5 msk salt, 1 paket woknudlar (Santa Maria), 1 stor gul lök, 1 stor morot, 2 vitlöksklyftor, 2 stjälkar bladsselleri, 125 g färska champinjoner, 2 msk rapsolja (eller ännu hellre 1 msk sesamolöja + 1 msk rapsolja), 2-3 msk sweet chili sås, 1-2 msk soja, ½-1 msk malen ingefära, sesamfrö

  • Gör så här:  Rör ut saltet i 1 liter varmt vatten. Ta ut laxfiléer från förpackningen.
  • Lägg laxen i det varma vattnet. Efter 30 minuter kan du skära den i kuber.
  • Gör woken under tiden: Skala, ansa och strimla grönsakerna fint.
  • Hetta upp oljan i en wokpanna. Fräs lök, vitlök, morot och champinjoner tills de är krispiga men inte mjuka. Lägg i sellerin och låt bara bli varmt.
  • Rör ner ”woknudlarna” och häll på 4-5 dl hett vatten. Lägg på lock och låt puttra i 5 minuter.
  • Stek laxkuberna snabbt i anings aning olja i het panna tills de är knappt genomstekta (det eftersteker).
  • Strö laxen över det wokade. Ringla över Sweet chili, soja samt pudra med ingefära. Rör om.
  • Strö tills sist över sesamfrö och, om du har, klipp över färsk koriander, basilika eller annat grönt.   

Tips: Ta för vana att klippa ner kryddgrönt som blir över i en burk och stoppa i frysen. Skrapa bara av lite grönt när du behöver smaksättning nästa gång.