Tofu – istället för grädde

Göra sin egen silken tofu är faktiskt superenklet. Silken tofu är ju den där mjukare tofun som passar alldeles speciellt bra till olika efterrätterr, röror och istället för grädde. Har faktiskt gjort ostkaka där ostmassan, kvargen, har varit utbytt mot hemlagad tofu. Stor succé bland komjölksallergiker och även laktoskänsliga som inte klarat det myckna mjölksockret.

Allra bäst tycker jag tofun blir på färsk sojadryck men även de med långhållbarhet funkar med ett undantag. Vid flera kurser som jag har haft har deltagarna misslyckat med Tofulines. Varför vet jag inte, ska prova och återkommer i ärendet. Välj en naturell sojadryck och ska du ha en tofu till olika röror välj en osötad. De allra flesta naturella är hur underligt det än låter sötade men osötade finns…

Det här behövs för att få  4-5 dl silken tofu: 1 liter naturell sojadryck, 1 halv citron. Du behöver också ett stort kaffefilter och gärna en kaffetratt. En vanlig tratt eller trådsil funkar också.

  • Gör så här: Koka upp sojadrycken. Dra från värmen när de precis kokat upp och droppa i saften från ½ pressad citron.
  • Rör några gånger åt ena hållet, rör några gånger åt andra. Lägg på ett lock och låt stå i 5 minuter.
  • Nu ska massan ha skurit sig, flockat sig som när man löper mjölk. Om inte koka upp igen.
  • Häll massan genom kaffefiltret och ser hur en klar vassla bildas. I filtret finns ”ostmassan”.
  • Låt rinna av i 1 timme. Längre tid ger lite fastare massa.
  • Använd nu i olika röror och smaksätt med vitlök, kryddor och örter. Som efterrätt är det gott att smaksätta med kardemumma, kanel, rivet citronskal eller kanske vanilj.
  • På bilden ovan har jag serverat tofu som efterrätt tillsammans med physsalis, kiwi, svarta och röda vinbär.

Etiketter: , , , , , ,

17 svar to “Tofu – istället för grädde”

  1. Ivan L Says:

    Tack Lotta för denna exemplariska instruktion! Att det är så enkelt kunde jag aldrig tro, och det väcker förstås nyfikenheten:
    – Vilket utbyte får du av en liter sojamjölk?
    – Smakar det citron? Kan man koagulera med något mer neutralt?
    – vet du även receptet på att göra todun direkt från sojabönor? eller är det så här man gör i Kina/Japan också?

    Ber om överseende med min frågvishet, såna här intressanta inlägg väcker verkligen intresset!

  2. lottabrinck Says:

    Av en liter sojadryck får jag 4-5 dl tofumassa. Det lönar sig definitivt mot att köpa färdig…Mne den färdiga är fastare, hårdare och inte alls lika god tycker jag.

    Nej, jag tycker inte att citronsmaken på något sätt stör. Har försökt med vinäger också och det blir däremot inte alls gott. Vegetabilisk löpe har jag däremot inte provat.

    Ska man göra tofu direkt från sojabönor måste man först göra mjölk=dryck av sojabönorna.
    För mycket länge sedan kokade jag dryck av sojabönor. Då när man inte kunde köpa färdig sojadryck. Och instruktionen kom från någon kokbok i kinesk matlagning.

    Så här gjorde jag i alla fall:Först blötlade jag bönorna över natten. Mixade dem och kokade dem riktigt mjuka med vatten. Spädde med hett vatten till en flytande konsistens och silade massan. Därefter spädde jag igen med hett vatten till lagom konsistens. Smaksatte med en anings vaniljsocker och lite kanel för att få en god smak. Fast vad jag minns är att det inte var riktigt gott. Tror att drycken som man köper färdig är betydligt läckrare.

    Vad jag har förstått från japanska vänner är att man i Japan alltid köper sin tofu färdig. Tidigare fanns speciella ”tofumän” som cyklade ikring i bostadskvartern och sålde sin tofu från en låda. Där tofubitarna låg i en lätt saltlake…

  3. CrimsonAnna Says:

    Det här ska jag komma ihåg det var fiffigt. Kan tänka mig att det är gott som mellanmål efter gymmet också-eller som lyxig helgfrukost.

  4. Ivan L Says:

    Tack Lotta! Att japanerna köper färdigt har nog att göra med att de bor så trångt och äter så mycket tofu, inte lätt att stå och slabba med stora kastruller för något man vill använda varje dag.

    Har du någon uppfattning om vad dessa 4 – 5 dl tofumassa väger? Det låter ju som en god affär, jag köper en liter sojadryck för 18 kronor och 400 g naturell ”soft tofu” för 28 kronor.

  5. lottabrinck Says:

    Ja, det vet jag faktiskt. Mätte ”vasslan” och det var 6 dl vilket gör att tofumassan då väger ca 400 g
    Så du tjänar alltså 10 kr per kilo. Hoppas att du gillar smaken också. Den skiljer sig lite beroende på vilket märke av sojadryck du väljer.
    Lycka till.

  6. Viktoria Says:

    Mycket spännande! Att göra egen tofu har jag inte tänkt på, men jag ska testa. Underligt att inte Tofulines sojadryck funkar.

  7. lottabrinck Says:

    Hoppas att det går bra för dig och att du gillar hemlagad tofu.

    När det gäller Tofulines så vill jag jag inte dra alltför stora växlar på det men jag har låtit en mängd kursdeltagare göra tofun och de enda två gångerna då de inte har lyckats är när vi de använt tofulines…
    Men jag måste prova själv innan kan säga att det aldrig funkar med Tofuline.

  8. Läckra hemlagade sojabiffar « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] man kan göra sin egna tofu får du recept på här i min […]

  9. Våfflor till alla « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] för grädde kan du göra tofu av avrunnen […]

  10. Zelda Says:

    Häftigt att göra egen tofu. Själv har jag precis börjat koka egen sojamjölk på sojamjöl, vilket är extremt ekonomiskt. Ett paket sojamjöl (risenta) kostar ca 13 spänn och räcker till flera liter mjölk. Dock är den inte lika god som köpt, men till matlagning, gröt och liknande funkar den utmärkt, själv har jag börjat vänja mig vid smaken!

  11. Åsa Says:

    Hej!
    Vilket märke brukar du använda? Jag testade med GoGreens osötade (med kalcium) eftersom den hade minst tillsatser.
    Men tofun blev jättelös, när 6 dl ”vassle” runnit bort var det fortfarande väldigt rinnigt.
    Testar gärna igen, men då med ett beprövat märke!🙂

  12. lottabrinck Says:

    Hallå
    Tofun blir lös! Inte alls så fast som den vanliga köpetofun i bit. Det blir som en silken tofu. Men som du ser på bilden kan man trots detta forma tofun till en boll.

    Hur lös tofun blir efter att 6 dl runnit av beror nog på hur stor andel av drycken som är sojabönor dvs. är den utspädd med mycket vatten blir tofun lösare…

    Jag brukar använda den färska sojadrycken som säljs kyldisken av märket Alpro. Vissa sorter innehåller en form av konsistensgivare som gör att det är svårt att ”löpa” sojadrycken. Drycken skär sig inte och just här vil man ju att drycken skär sig.

    Hoppas att detta hjälper dig på vägen.

  13. Åsa Says:

    Tack snälla!
    Och med perfekt tajming inför dagens storshoppingrunda🙂

    Alpro it is, ska bli jättespännande att testa med den.
    Jag blandade (min lösa) tofu med 0,5 dl vetemalt, 2 msk jordnötssmör och 1 krm äkta vanilj. Blev en liksom nötig vaniljsås som passade gudomligt till en smuläppelkaka med rostade cashewnötter.

    Tack för en bra blogg!

  14. lottabrinck Says:

    Hallå – hoppas det går bättre nu – lycka till

    O, tack för spännande recept – det ska jag prova någon gång – tyvärr är några medlemmar i min familj allergiska mot jordnötter. Mna kan kanske ta tahini, sesampasta…

    Roligt att du gillar min blogg!

  15. Våffeldagen närmar sig « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] och lika gott blir det förstås om du byter 1 dl vetemjöl mot havrekli. Ersätter grädde med hemlagad tofu och sylten mot frysta lättsockrade […]

  16. Linda Says:

    Vad tror du om att använda denna egengjorda Tofun i lussebullar till jul? Har ett recept där det skall vara Kesella. Tänkte detta kunde vara ett alternativ.

  17. lottabrinck Says:

    Hallå
    Det tror jag går jättebra…Lycka till. Hör gärna av dig när du provat.

Kommentera

