Läs Plura och bli sugen på mat

Har alltid varit lite misstänksam mot  krogrecensenter. Det känns ofta lite ”skitnödiga” med sitt stoltserade över hur mycket de vet om mat, särskilt nya råvaror och udda, tillkrånglade rätter. Och brer på med hur stor erfarenhet av verkligt betydande krogar och kockar de har.  Vad är konsumentupplysningen där? Och matglädjen? Men jag är kanske bara avundsjuk eftersom jag aldrig har fått det delikata uppdraget…

Jag tar tillbaka allt jag någonsin sagt om att alla krogrecesenter är alltför lika och bara skriver för varandra och sina kockkompisar. Efter att ha läst Plura i Stockholm City inser jag att en bra krogrecesent är bland det mest läsvärda som finns. Helt plötsligt upptäcker jag att jag vill gå på krogen ikväll för att äta gott och må bra i trevliga vänners lag. Och gärna på någon av de restauranger han skriver om.  

Spännande och vällagad mat är viktigt och jag har egentligen inte något emot udda kombinationer och halsbrytande smaker serverade i häftiga miljöer men ofta är det något annat som gör att man minns en krog och en utekväll. Läs om slaktaren i Methoni ovan.

Etiketter: ,

Kommentera

