Semmeldags för fundamentalister

Äntligen är det dags för fastlagsbullar och vi semmelfundamentalister kan få njuta av semlor. Semlor på annandagen tycker jag är en styggelse. Nej semlor ska ätas på fettisdagen och tisdagarna därefter fram till påska. Vet att man från början bara åt dem just idag och sedan började den långa fastlagen, fastan. Men så katolsk är jag inte att jag inte äter semlor under den sju veckor långa fastan.

En sak till: Semlor ska bakas av en lätt vetedeg med kardemumma, inget saffran och ingen choklad i degen, och fyllas med mandelmassa och vispad, osockrad grädde. Locket ska ”snöas” med florsocker.

Mina semlor är ganska små, oftast hembakta, men hinner jag inte baka dem köper jag släta kardemummabullar och fyller dem så här:

Det här behövs till 4-6 små semmelbullar: ½ dl mjölk, 75-100 g mandelmassa, 1- 1½ dl vispgrädde, florsocker

  •  Gör så här: Skär av toppen på bullarna, skär av ungefär en tredjedel av själva bullen. Gröp ur rejält med inkråm från bullarna.
  • Lägg på en djup tallrik, häll på mjölk och låt stå och fukta igenom ordentligt. Det kan behövas mer mjölk.
  • Riv mandelmassan, grova sidan, rakt ner i tallriken med inkråm. Blanda och smaka av. Det ska smaka riktigt mycket mandelmassa.
  • Lägg tillbaka inkråm + mandelmassa dvs. fyll hålet i bullen med mandelmasseblandningen.
  • Vispa vispgrädden. Den ska var fluffig men inte alltför hårt. 
  • Lägg på en klick. Täck med locket.
  • Snöa över dvs. sikta florsockret genom ett sil och över själva bullen och lite runt på fatet.
  • Dags att njuta, med eller utan mjölk.

Etiketter: , , , ,

5 svar to “Semmeldags för fundamentalister”

  1. CrimsonAnna Says:

    Något av det viktigaste i semlan är att bagaren är mycket generös med kardemumma i bullen. Får jag inte en bulle med massor av kardemumma kan det kvitta.

  2. Linda Dahl Says:

    Tyvärr har semlor tappat sin tjusning i mitt hem då två av tre familjemedlemmar är mjölkallergiker. Innan avnjöts de med lätt vispad grädde och med några droppar rosenvatten i mandelmassan. Längtan efter de maffiga mumsiga mandelmassebakelserna kommer nog leda till semeltugg i smyg.

  3. lottabrinck Says:

    Mjölkallergi har jag erfarenhet av, äldsta dottern var det som liten, så jag vet att det är pyssligt milt sagt och skapar en osäkerhet i vardagssituationer som åtmistone jag tyckte lite jobbig. Men A.s komjölksallargi växte bort- Idag är vi istället tre andra som är laktosintoleranta i familjen…Och laktosintolerans är verkligen peanuts i jämförelse

    Ett tips kan jag vidarebefodra: Baka vetebullarna med vatten istället för mjölk (och massor av kardemumma, här håller jag verkligen med Anna) och tillsätt gärna lite extra mjölkfritt margarin i degen. Så länge man äter bullarna dagsfärska känner ingen någon skillnad mellan dem och ”vanliga” mjölkbullar…

    Däremot har jag inte hittat någon riktig bra vispgräddsersättning. Är dock svag för hemgjord tofu. Den blir härligt mjuk och med en anings vaniljsocker blir den mycket läcker. Och passar säkert utmärkt till mandelmassa spetsad med rosenvattenn – tack för tipset…

    Hemgjord tofu gör man genom att värma färsk sojamjölk med någon matsked pressad citron. Rör medan du värmer och när mjölken flockar sig rejält, drar du från värmen och låter stå med locket på i 5-10 minuter. Det ska bli som när man skär mjölk till ostkaka. Häll ostmassan genom ett kaffefilter och låt rinna av i 1 timme. Då har du en mjuk, len tofumassa som är perfekt till ostkaka och även som gräddersättning till olika efterrätter. Men den går inte att vispa.

  4. Linda Dahl Says:

    Ja, du har helt rätt mjölksocker är en baggis. Kommer genast att göra hemmagjord tofu. Den passar dessutom säkert underbart bra i en mjölkfri palak panir!

  5. lottabrinck Says:

    Den hemmagjord tofun blir inte alls lika fast som den som man vanligtvis köper i Sverige. Den är snarare som en silken tofu än den fasta tofun i bit. Mne det är mycket möjligt att man kan rulla den t.ex, till kulor och fritera eller steka. Har faktiskt inte prövat.

    Har gjort tofu många gånger och har det ofta på mina kurser för storhushåll. En liten varning dock. Det funkar inte med tofulines sojadryck. Jag vet inte varför men den ”skär” sig inte. Det kan hända att jag gjort fel …

Kommentera

