Trender, tillsatser och annat tok

Var på ännu en mattillställning – Den stora matdagen – där en mängd livsmedelsfabrikaner presenterar sina nyheter och så träffar man en massa kompisar. Kul. Och det fanns verkliga nyheter och läckerheter men mer om det i andra medier.

Mest intressant är trots allt de undersökningar och trendsspaningar som presenteras. Visst är det spännande. Men trendspaningar blir lätt lite  ”von oben” – ”konsumenter  är några konstiga varelser dvs. inte vi som är samlade här utan den grå massan utanför som inte riktigt fattar. Och underförstått – det ska vi slå mynt av. ”Vi ska ge dem mat som har historia så att de tror att är speciella och har gjort unika, smarta val”. Va f–n, inte  behöver vi ett emballage levandshistoria på förpackningen eller veta att just denna köttbulle har trillats av mor Hilma efter hennes mosters recept. Schysst, god mat utan gifter och producerat så att det inte förröder varken djur, människor eller min plånbok räcker långt. Åtminstone en torsdag i februari. Däremot vore det väl trevligt med en och annan levande personal bland butikshyllorna istället för hindrande förströelser. Mer tid i köket och mindre tid i butiken är mitt motto. Hjälp mig med det istället. 

Slås också av att ”kunder” säger bara krängare och nyliberaler inom offentliga sektorn medan ”konsumenter” används av alla dem som ser sig som upplysare eller vetenskapsmän…

Undersökningen från ”YouGov” visar att häften av oss svenskar tycker att vi äter, drycker nyttigt och bara 10 % menar att det är oviktigt om maten är hälsosam (mest yngre män). Det är fortfarande inne med hälsa. 

Hälften av alla oroar sig för matens innehåll. Största oron orsakar tillsatser! Och nästan ingen anser att det vet något= tillräckligt om tillsatser. Hallå, hallå alla konsumentjournalister här behövs upplysning. Ett skratt for genom publiken när föredragshållaren sa att folk tror att alla E-nummer är konstgjorda. Ja, men vad är konstgjort och vad är äkta? Är citronsyra naturligt? Kan man säga att citronsyra i vit pulverform är naturligt? Framställd i en kemisk fabrik långt från dig. Lika naturligt som den som fås av pressad citron? Eller? Vad jag menar det är inte så himla lätt att definera konstgjord och skilja det från äkta. Förakt för bristande kunskap hos andra är värre än okunskap tycker jag. Klart var i alla fall att svenskar är övertygande om att tillsatser används för att dölja brister i kvaliteten. I tillsatstoppen härjar enligt vad vi svenskar tror: Godis, enportionsrätter och sylt/marmelad.

Ännu en sanning som las fast: Endast 2 av 10 av oss känner sig trygga med svenskt djurskydd! Den siffran har sjunkit det senaste året. Inte så underligt efter grisskandalen före jul och avslöjande om skållningen av levande grisar och bristande utvistelse för kalvar och tjurkalvar osv. Även andra delar av livsmedelsproduktionen har tappat i förtroende. Här är det tre av 10 som känner sig trygga. Börjar industrin använda köttklister sjunker även detta antal. Det räcker så bra med tumlade skinkor. 

 Positivt: 99 % känner igen KRAV-märket, 98 % nyckelhålet, 89 % Fairtrade. Synd att MSC  är så pass okänt. Den blå fisken som står för att produkten kommer från icke hotat bestånd av fisk.

Och, visst var den väl rolig den där filmsnutten som Foods&Friends visade. Den där om kockarna som körde omkring med en halvsunkig buss i de trendigaste  nöjeskvartern  i New York från vilken de sålde texmex. Massor av kött gick åt en kväll. (Restauranger avskalade och ekande som bankkontor är nämligen äntligen ute). Det var lite svensk korvgubbe med låda på magen över det hela. Eller varför inte som butiksbussen WillGott (som jag skrev om i Dn för några år sedan) från Söderbärke som åker ikring på marknader och säljer närproducerat från Södra Dalarna.

Etiketter: , , , , , , , , , ,

Ett svar to “Trender, tillsatser och annat tok”

  1. Boel Stier Says:

    ”Förakt för bristande kunskap hos andra är värre än okunskap tycker jag.” Bra talat! När journalister, likaväl som experter och andra yrkesgrupper, blir så specialiserade och detaljinsatta att de tappar sin förståelse för läsaren/mottagaren så tappar de ju också sin förmåga att kommunicera. Lyckligtvis finns det specialister som fortfarande lyckas behålla kunskapen om, och respekten för, dem de kommunicerar med.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: