Lax med soja, chili och ingefära

L. är hemma från Örebro. På frågan vad hon vill ha till middag smsar hon och säger : Din lax. Min och min är det väl inte. Även om jag var tidig med att smaksätta en laxfilé med chili, ingefära, soja, vitlök, farinsocker och några matskedar sesamfrö så är säkert varianten välkänd numera.

Gott blev det i allfall trots att den serverades med Uncle Ben´s jasminris. Tristare ris går inte att hitta, möjligtvis deras parboiled. Allt Uncle Ben´s ris är förfärligt – fullständigt smaklöst och mycket multinationellt. Uppfödd på dylikt ris – fanns inte så mycket annat på sextiotalet – fick jag en fullständig smakchock när jag i början på sjuttiotalet smakade inhemskt odlat ris i Tanzania. Det doftade, det smakade ljuvligt och jag insåg att ris kan vara himmelskt. En skål med riktigt ris (dvs. basmati) och en kryddstark tomatsås mer behövs inte.

Men varför åt vi då det förfärliga riset? Inte nog med att det är smaklöst. Det är dessutom en fullständig klimatkatastrof! Ris är ju det alltid det, inte bergsris då, och Uncle Ben´s gynnar inte ens några U-lansdbönder. Förklarinegn är renovering av köket och med det upptäck av en massa bortglömda, skumma påsar, buttor och konserver längst in i skafferiet. Efter småbarnsslitage orsakat av tre ungar och med nästan 24 år på nacken krävs omgörning. Golvet är nytt och nu ryker lådor och luckor. Vi byter vita luckor och lådor mot vita med några svarta lådor här och där. Tror det blir snyggt. Kan inte tänka mig något annat än ett vitt kök i vår 80-talskåk. Vid Fäbodtjärn är luckorna vackert linoljemålade i gråblått. Supersnyggt och det passar där med H.s mormors farfars egentillverkade bord i såpskurade furu…  

Åter till laxen så här gjorde jag och så här brukar jag göra:

Det här behövs till 6-7 portioner: 1,2 – 1,5 kilo laxfilé, 1 stor vitlöksklyfta, ½ dl japansk soja, 1 msk malen ingefära, ca 2 tsk chiliflakes, 2 msk farinsocker, 2-3 msk sesamfrö (helst oskalat)

  • Gör så här: Värm ugnen till 200 grader.
  • Skölj laxfilén och snitta ytan i ”portionsbitar”. Peta ner skalad och tunt skivad vitlök i snitten.  
  • Lägg i långpanna med en bottenskyla vatten. Dutta över soja och strö över ingefära, chili flakes (det ska bli riktigt rödprickigt), farinsocker och sesamfrö.
  • Stek i ugnen i 20-25 minuter tills den mittersta, tjockaste skivan är nästan genomstekt.
  • Wokade grönsaker är gott till men vi som är mitt i renoveringstagen nöjer oss med en sallad med salladskål, isbergssallad, gurka, körsbärstomater (de enda som så här års smakar tomat) och bitar av avocado. Lite salt över salladen 10-20 minuter innan den serveras så blir det trevligt saftig. Pressad citron över för den som så önskar.     

Tips: När jag bara lagar till 2-3 stycken brukar jag istället vara energieffektiv och steka i panna på spisen. Stek med köttsidan ned först till vacker färg. Vänd skåra och smaksätt. Sänk värmen och lägg på lock. Låt steka i cirka 10 minuter ytterligare.

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

