Komplettera med en bönsalsa

Ikväll äter vi bonusmat dvs. Det blir gårdagens rest av kyckling, Keralastuvning och citronris. För att det ska räcka gör jag också en bönsalsa med apelsin, färsk fänkål, rödlök, koriander och chili förstås.

En alldeles utmärkt sallad så här års när tomater, gurka och isbergsallad är smaklösa och kommer långväga ifrån eller är odlade i uppvärmda växthus. Jag gillar brytningen mellan apelsines sötma och chiliens hetta, fänkålens parfymerade smak, den beska löken och de milda bönorna.  

Det här behövs till 3-4 portioner som sallad vid sidan om: 1 burk (400 g) stora vita bönor, 1 stor apelsin, 1 röd lök, 1 vitlöksklyfta, 1 fänkålsstånd, 2-4 krm chili flakes, ½ tsk salt, ½ – 1 dl korianderblad

  • Gör så här: Lägg bönorna i ett durkslag och spola med kallt vatten. Skaka av vattnet och häll i en skål.
  •  Skala apelsinen och klipp klyftorna till små bitar. Håll dig över skålen med bönor, så att du tar tillvara all apelsinjuice.
  • Skala och finhacka rödlöken och vitlöken. Halvera fänkålen, skär bort rotstocken och skär i små fina bitar.
  • Lägg i skålen med bönor. Strö över chili flakes – svårt att säga hur mycket beror på chilinstyrka och din smak- men ungefär 2-3 krm brukar vara lagom. Strö över salt.
  • Ställ gärna svalt en stund och blanda ner hackad färsk eller fryst koriander när det är dags att äta.

Ps. Keralastuvning är helt enkelt en massa grönsaker som lök, morot, broccoli, kvittenäpple (eller andra äpplen), vitlök som får fräsa med stött anis, kryddnejlika, hel kardemumma och kanel + 2 tsk het kerala masala. Så slår jag på 1 burk kokosmjölk och låter det hela koka ihop ganska länge. Precis på slutet smakar jag av med lite salt och pressad citron och blandar i hel grovt hackad spenat. Smakar bra som ensamrätt med också som tillbehör till kyckling, fisk, skaldjur eller vegetarisk huvudrätt.

Etiketter: , , , , ,

3 svar to “Komplettera med en bönsalsa”

  1. Fröken Dill Says:

    Bönsallader gör jag ofta så här års. Önskar att jag kunde helt avvara tomater, gurka och sallad fram till våren, men jag tror att det skulle vara svårt (och möta svåra protester från en viss pojkvän…).
    Istället försöker jag få till alternativ så ofta det går. Din bönsalsa lät toppen!
    Tycker fröken Dill

  2. lottabrinck Says:

    Helt kan åtminstone inte jag avstå från tomater, gurka och sallad…
    Men när jag gör något annat än det gamla vanliga inser jag hur lite tomater smakar på vintern. De enda som är någorlunda okey smakmässigt är väl körsbärstomaterna.
    Ett knep jag lärt via en snabbmatskedja (!) är att strimla vitkål mycket, mycket fint med t-ex osthyvel och blanda med lika delar isbergssallad. Det blir faktiskt godare än vanlig sallad på enbart isbergs.

  3. Fredagsmys – spansk omelett « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] hackade valnötter/hasselnötter och några droppar  valnöts/hasselnötsolja och balsamvinäger, fänkålssallad (eller bara skivad fänkål och apelsin, rödlök och basilika) och all annan sådan där […]

Kommentera

