Ekovin säljer dåligt?!

Läser på wow news att svenskarna ratar ekologiskt vin. Är det verkligen sant? Trodde att vi var duktigast i världen på att dricka ekovin. Jag betvivlar inte att undersökningen som gjorts på Handelsskolan i Jönköping är riktig och att slutsatsen stämmer att vi i högre grad valde ett annat vin i samma prisklass som det ekologiska år 2007.

Men hur är det idag? Min alldeles privata och helt ovetenskapliga mening är att det ekologiska vinet köps mer och mer. Undersökningen bygger ju trots allt på två-tre år gamla siffror. Känns som om det är först de senaste året som det lossnat för ekovin…eller är det önsketänkande?  

Vinerna blir i allafall väldigt mycket bättre år från år. Och framförallt när det finns fler olika sorter är det lättare att hitta det ”perfekta” vinet till just det jag har på tallriken. Är det något jag lärt mig som amatör är att rätt kombination av vin och mat är viktigare än det enskilda vinets kvalitet.

Själv kommer jag i alla fall att fortsätta att botanisera bland det ekologiska sortimentet och prova mig fram till de perfekta kombinationerna av ekovin och matfavoriter.  

Och när får vi ett svenskbryggt mustigt ekoöl med lite större styrka och av ale typ? Åbros ekologiska starköl  i all ära men lite väl lätt är det allt.

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

