En veckas vardagsmat

Sedan mina barn var riktigt små har vi i vår familj försökt hålla en sorts veckoplan när det gäller mat. Vi har helt enkelt haft ett måltidskelett som vi följt vecka efter vecka. Läs mer under mitt tidigare inlägg om ”Vardagsmat hela veckan

Pasta en dag och därefter soppa, fisk, vegetarisk mat och slutligen en dag för kyckling, köttfärs eller kött. Helgen däremot har varit fri för med hejdlösa improvisationer.

Har man detta i huvudet är det lätt (-are) att veta vad man ska handla och laga i veckan. Eftersom jag tycker mycket illa om att ständigt handla, att varje dag besöka matbutiken innebär detta schema att jag kan nöja mig med en storhandlingsdag i veckan och därefter bara kompletterings handla en annan dag. Då brukar jag dessutom passa på att handla färsk fisk i till dagens middag.

Låter det präktigt och tråkigt? Ja, kanske men den stora fördelen är att du får tid över. Som du antingen kan använda för mer matlagning eller varför inte unna dig att ta det lite lugnt efter jobbet. Dessutom blir det mer varaition på maten. Prova får du se. 

Tycker det känns som en verklig kvinnofälla detta attvi svenskar (svenskor) dagligen tillbringar mer tid i butiken än i köket! Att vi desutom inte vet vad vi ska äta till middag när butikens dörrar automatiskt öppnar sig och suger in oss.

Vem tjänar på det? Inte är det vi själva, vår hälsa och vår matbörs utan livsmedelsbutikerna och livsmedelsfabrikanterna. Vi vet inte vad vi ska handla och handlar mer än vad vi egentligen behöver.  Vi får dessutom inte tid att laga från mat lite mer från grunden…Det blir dyrare.

Så – Ta makten över vardagsmaten! Handla planerat och efter lista.

Ps. Planera gärna in en dag för bonusmatlagning lite då och då. Dvs. ta vara på dina rester.

Etiketter: , , , ,

3 svar to “En veckas vardagsmat”

  1. Gela Says:

    Jag måste ju bara få säga att du skriver helt underbart. Och jag gillar ditt tänk helskarpt. Jag storhandlar en gång i månaden. Och då menar jag verkligen storhandlar med 3 små barn går det en hel del mat. Sen får kära maken fylla på med mjölk i veckorna. Det både sparar miljön och gör saker lättare. Inbillar jag mig. Men har en bit kvar till att ha ett matchema än. Hade det tidigare men just nu improviserar jag mycket i köket. Ha en riktigt bra dag/Gela

  2. lottabrinck Says:

    Även jag har varit småbarnsmorsa till 3 barn och det är som att driva ett småföretag. Svårt att inse om man inte är där själv och lätt att glömma bort när barnen flyttar hemifrån
    – Och nu säger jag som alla gamla hopplösa tanter sa under min småbarnstid – ”Det går så fort. Ta vara på småbarnsåren!”

    Vi hade inte klarat oss utan matschema och veckohandling. Det är ju så mycket mer man vill göra än att handla mat när barnen är små…
    På den tiden var Konsum Kista helt okey. Så jag tog min cykel dit varje lördagmorgon och handlade för hela veckan med hjälp av lista. På en cykel med barnsadel och cykelkorg kan man lasta sammanlagt 6 kassar + 1 påse blöjor. Och det var inte speciellt besvärligt eftersom Kista är trafiksanerat och det är bara 700 meter till butiken…

    Och barnen var alltid hemma! Skönt för dem att slippa matbutiken och befriande för mig att slippa godistjat.

    Dyrare kanske än att åka till Willys eller annan stormarknad men de hundralapparna spenderade jag gärna på att slippa åka bil…Och betydligt klimatsmartare.

    Det allra bästa kanske var att eftersom jag hade handlat och skrivit veckomatsedel visste även min mat vad han skulle laga och att råvarorna fanns hemma de dagar han hämtat från dagis. Nog så viktigt för vår jämställdhet.

    För någon kanske detta låter förfärligt präktigt och tråkigt men vi gjorde så här för att det var rationellt och enklast.

  3. Köttfri torsdag « Lotta Brincks matblogg Says:

    […] By lottabrinck Sedan länge är torsdagen köttfri om man följer mitt matschema över veckans vardagar. Önskade att det var jag som inspirerade den Belgiska staden Gent som SR: klotet berättar om. […]

Kommentera

