Pilgrimsmusslor med torkad skinka

Utanför köksfönstret visar termometern på minus 24 grader. Jag eldar i källarpannan så det ryker så där tunt vitt som det ska göra när veden är torr och det är riktigt svinkallt ute. H. är ute på jobb och fredagskvällen är min egen. Fixar lite snabbmat ur frys och kyl.

Hetta upp några matskedar olivolja och skivad vitlök i stekpannan. Ger ett par tinade pilgrimsmusslor snygg färg i olivoljan, lägger i några färdigskalade räkor och några tunna skivor norsk spekemat i form av  torkad skinka från Grilstad. Låter det bara bli riktigt hett. Duttar över god sweet chili sauce, rör om och häller röran över en tallrik tagliatelle. Gott, riktigt gott i all sin enkelhet men en flaska Circlemaster, golden pale ale och en näve råkost (den senare åt jag medan jag lagade maten). En skål av sommarens hallon får bli efterrätt. 

Nu ska jag först invitera grannarna på ”Ärtsoppa och punch” till  imorgon. Sedan är det dags att tvåla till Fredrik och Philip i ”På spåret”! De är för duktiga…Resorna kanske går till Tanzania, Södra Dalarna, Grekland och så blir det massor av frågor om mat, blommor och litteratur. Då har jag min chans och det blir match!

Etiketter: , , , , , ,

2 svar to “Pilgrimsmusslor med torkad skinka”

  1. @Receptomaten Says:

    Låter som en snabb och lyxig helkväll🙂
    Här blir det På Spåret också!

  2. lottabrinck Says:

    Det var gott men inte så lyxigt, i bemärkelsen dyrt, som det låter. Som vanligt, när man är ensam, handlade det om frys- och kylrensning. Bonusmat med andra ord!

Kommentera

